حکمرانی 26 بهمن 1402 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نوه شیخ عبدالکریم حائری(پورمحمدی) گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند کاری که حاج شیخ کرد کاری بود که بنده در تشکیل جمهوری اسلامی انجام دادم.

در این دوران که صهیونیسم مسیحی در کنار صهیونیسم یهودی برای نبرد با اسلام قرار گرفته‌اند باید به شکل فراگیرتر موضوع مکتب الله حائری ترویج شود

پیش از ظهر امروز در پیش کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری و سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم اظهار داشت: در مرکز اسناد به پاس رسالت تاریخ نگاری و ثبت و ضبط تحولات اسلامی عمده در تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر، به موضوع تاسیس حوزه علمیه قم که حادثه‌ای بسیار عظیم در تحولات کشور است؛ صرفا از نظر تفکرات فکری و فرهنگی نگاه نشده و نباید این نگاه وجود داشته باشد. 
پورمحمدی افزود: موضوع قم و مکتب قم در ابعاد مختلف مهم است، قم و مکتب قم چند اثر ویژه در یکصد سال گذشته بر جای گذاشته است که یکی از آن تشیع و ارتقای جایگاه شیعه از جهت اساس و استواری مبانی، معارف و علوم و اقدامات عظیم تاریخ اسلام داشته است. 
رئیس هیات امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نوه شیخ عبدالکریم حائری عنوان کرد: قم و مکتب قم نقش تعیین کننده در بیان جامعیت اسلام شیعه و اسلام اهل بیت (ع) دارد، قم اسلام و شیعه میدانی با حفظ جایگاه علمی، معنوی و گستردگی علومی است که بر جای گذاشته و امتداد دارد، قم حامل جامعیت اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و شیعه، سلام تحول آفرین، اسلام دغدغه‌مند است و زندگی حاج شیخ مملو از این نکات است. 
پور محمدی بیان کرد: حاج شیخ مربی اخلاق و فقه نیست بلکه یک اسوه تمام نشدنی است و کلمه طیب، خداشناس، مظهر اخلاق، مجموعه صفات والای انسانی، دارای خلق عظیم، خلیفه رسول الله با نگاه تربیت جامعه شیعه و اهل بیت(ع) است. 
وی با بیان اینکه قم یک مکتب الهی است و آثار آن در جامعه قابل مشاهده است، گفت: حاج شیخ صاحب حکمت بود و عقل و علم و اخلاق را با هم ترکیب کرده بود و آثاری بر جای گذاشتند که امام عظیم فرمودند کاری که حاج شیخ کرد کاری بود که بنده در تشکیل جمهوری اسلامی انجام دادم  بنابراین مکتب قم اسلام ناب را ارائه داد. 
رئیس هیات امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نوه شیخ عبدالکریم حائری با بیان اینکه حاج شیخ کریم حائری تحولات بسیاری را در حوزه‌های اجتماعی، خدماتی و تربیتی ایجاد کرده است و نخستین فرد سازمان‌دهی مدیریت آموزشی است، بیان کرد: حاج شیخ فرمود مرجعیت باید تخصصی شود و باید فقهای متخصص در علوم و فروع مختلف فقهی داشته باشیم که این مهم نظریه مکتب 100 سال گذشته است اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. 
پور محمدی بیان کرد: حاج شیخ ایران را زنده کرد، چراکه ایران در خطر تهاجم کفار به ویژه انگلستان بود و فرمودند ما باید در کانون ایران حضور پیدا کنیم بنابراین اگر امروز ایران از تاخت و تاز فرهنگ غربی و تهاجم شرقی و فرهنگ‌های وارداتی و فرهنگ عقب افتاده ناسیونالیستی نجات پیدا کرد به جهت اتفاقی است که در قم و مکتب قم اتفاق افتاد و میوه بزرگ و جاودان آن تحویل جمهوری اسلامی ایران شد. 
وی ادامه داد: مکتب قم تحولات بین المللی را شکل داده است، داستان فلسطین داستان بزرگ جهان است و مسئله تسلط و سلطه جبهه استکبار در منطقه است، جمهوری اسلامی به برکت مکتب قم این تحول بزرگ را در صحنه بین المللی ایجاد کرده است، ما برای یک نگاه و رویکرد که منشا آثار بزرگ است گرد هم آمده‌ایم و یاد آنها یاد تحول سیاسی، اجتماعی و بین المللی است. 
پورمحمدی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی موجب فهم عمیق‌تر ما از گذشته خود و چراغ راه آینده است، خاطرنشان کرد: 21 کتاب چاپ شده که شامل 9 کتاب نظری، چهار جلد کتاب تاریخ و 6 جلد کتاب از پروش یافتگان حوزه است. 
امروز بیش از گذشته نیاز به آشنایی با سیر و سلوک بزرگان وجود دارد
فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی نیز در این آیین اظهار داشت: امروز بیش از گذشته نیاز به آشنایی با سیر و سلوک بزرگانی مانند آیت الله حائری وجود دارد، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در برخی جاها به حائری سلطان آبادی به علت حضور در عراق عجم و سلطلان آباد که نام قدیم اراک است نام برده شده است. 
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در این دوران که صهیونیسم مسیحی در کنار صهیونیسم یهودی برای نبرد با اسلام قرار گرفته‌اند باید به شکل فراگیرتر موضوع مکتب الله حائری ترویج شود

نویسنده
M
مطالب مرتبط
نظرات