حکمرانی 26 بهمن 1402 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
پورمحمدی:

ولایت فقیه یعنی نماد حاکمیت نخبگان

موتور محرکه انقلاب ما حوزه و دانشگاه است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در جمع نخبگان، اساتید و دانشجویان استان گلستان اظهار داشت: یکی از مزایای انقلاب ما نخبگی و فرهیختگی است و میدان‎دار انقلاب ما جامعه نخبگی و علمی کشور است.
وی ادامه داد: این مسئله در تحولات و مناسباتی که انقلاب در حال رقم زدن است، بسیار مهم و تعیین‌کننده است.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: دلایل قدرت و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بسیار زیاد است، اما وقتی دلایل متعددی را طبقه‌بندی می‎کنیم، مسئله نخبگی و فرهیختگی در جامعه و انقلاب ما نمود بیشتری پیدا می‎کند.
انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است
رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران براساس تفکر، نگرش و نگاه شکل گرفته است و هیچ‌کس از انقلاب ما تعریفی به عنوان انقلاب ناسیونالیستی، قومی، اقتصادی، شورشگرایانه، طبقاتی و کودتایی ندارد.
وی عنوان کرد: جهانیان به طور مشخص انقلاب ما را یک انقلاب فرهنگی می‎دانند و این شاخص به عنوان معرف انقلاب ما پیام‎های زیادی دارد و یک نکته اساسی است.
پورمحمدی افزود: پیشتازان انقلاب ما را دانشگاهیان و علما تشکیل می‌دادند و پاتوق انقلابیون ما دانشگاه و حوزه بوده است.
هیچ‌گاه انقلاب ما رویکرد نظامی و مسلحانه به خود نگرفت
رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به درخواست برخی از فعالان انقلابی در زمان مبارزه با حکومت پهلوی بیان داشت: امام(ره) هیچگاه اجازه ندادند که با حرکات پارتی‌زانی و مسلحانه اهداف انقلاب به پیش برود.
وی تأکید کرد: امام(ره) همیشه می‎فرمود: «ما سربازان بسیار زیادی داریم و این مردم هستند و ما قدرت بسیج این مردم را داریم».
پورمحمدی ابراز داشت: افسران توانمند که همان نخبگان و فرهیختگان بودند، انقلاب را مدیریت می‎کردند و وقتی انقلابی این همه افسر ورزیده و توده‌های عظیم مردمی را می‎تواند همراه خود کند؛ به طور طبیعی نیاز ندارد از این ابزار‌ها استفاده کند که خیلی سطح پایین‎تری دارد و قدرت تأثیرگذاری آن هم کمتر است.
میدان‎دار انقلاب ما جامعه نخبگی و علمی است
رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پیشرفت علمی کشور اضافه کرد: اینکه می‎بینیم، سرعت علم در جامعه بالا است، توسعه علمی در جامعه ما هم بالا است و حجم رشد بالایی را در عرصه‌های مختلف علمی در کشور شاهد هستیم که بیانگر و ثابت‌کننده این امر است که کشور ما فضای نخبگی و فرهیختگی دارد.
موتور محرکه انقلاب ما حوزه و دانشگاه است
پورمحمدی اظهار داشت: موتور محرکه انقلاب ما حوزه و دانشگاه است و در این کانون‎های فرهیختگی و نخبگی است که رشد و بالندگی پیدا می‎کنیم.
وی اذعان داشت: وزنی که امروز انقلاب اسلامی در جهان دارد، به خاطر این جایگاه است و نگرانی دنیا و دشمنان ما نسبت به همین موضوع و موفقیت ما در این عرصه است.
پورمحمدی متذکر شد: دنیا می‎داند که امروز با یک انقلاب با کارگزارانی دانشور، فرهیخته، متخصص، صاحب‎نظر، دنیاشناس و جدی در این عرصه روبرو است و پا در میدانی سخت گذاشته است.
پورمحمدی ادامه داد: قانون اساسی ما که در ماه‎های اول انقلاب نوشته شد، برجسته‌ترین نخبگان کشور آن را تدوین کردند.
قانون اساسی ما برخاسته از معارف موجود در فرهنگ‎های دینی است
رئیس سابقسازمان بازرسی کل کشور گفت: قانون اساسی ما ترجمه شده یا کپی‌برداری شده نیست، بلکه یک قانون اساسی کامل، جامع و در مقایسه با قانون‎های اساسی کشور‎های دیگر از برجستگی‎های ویژه‎ای برخوردار است.
وی بیان داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخاسته از بالاترین یافته‎های بشری و معارف موجود در فرهنگ‎های دینی و مجموعه داشته‎های بشری است.
تدوین‎گران قانون اساسی ما نخبگان و فرهیختگان جامعه بودند
پورمحمدی عنوان کرد: وقتی به مجلس خبرگان رهبری که محصول تدوین قانون اساسی است، نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که نمی‌توان در هیچ جای تاریخ جایی را یافت که این همه نخبه را یکجا کنار هم داشته باشد.
وی افزود: ما حدود 15 مرجع تقلید با رساله یا بدون رساله در جلسات اولیه تدوین قانون اساسی و در جمع اول مجلس خبرگان رهبری داشتیم.
پورمحمدی یادآور شد: همچنین در آن زمان بسیاری از فرهیختگان و دانشوران در کنار آنها به تدوین قانون اساسی پرداختند.
ولایت فقیه محصول قانون اساسی است
رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور، محصول قانون اساسی را ولایت فقیه دانست و ابراز داشت: دنیا می‎خواهد اصل ولایت فقیه را به عنوان دیکتاتوری مذهبی و حاکمیت خدا به صورت یک حالت تحمیل شده که هیچ‌کس حق سئوال و جواب ندارد، تحلیل کند.
وی تأکید کرد: آنها خودشان هم می‎دانند که این یک تفسیر نابجا و نادرست است.
ولایت فقیه یعنی نماد حاکمیت نخبگان
پورمحمدی ادامه داد: در قانون اساسی ولی‌فقیه عالم‎ترین، فرهیخته‎ترین، وارسته‎ترین، آشنا‎ترین و کارآزموده‎ترین شخصیت تعریف شده که می‎تواند در این جایگاه قرار گیرد و این نماد حاکمیت نخبگان است.
وی اذعان داشت: بالاترین شخص در نظام اسلامی ما باید از بهترین‎ها باشد و باید به دنبال کسی باشیم و شخصی را برای جایگاه ولایت فقیه انتخاب کینم که دارای برترین ویژگی‎ها باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قانون اساسی ما اجازه نمی‎دهد که غیرنخبه در جایگاه ولی‌فقیه قرار گیرد.
رهبری و مدیریت جامعه ما یک مدیریت نخبه‌ساز و نخبه‌پرور است
رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: در واقع این پیام قانون اساسی است که مدیریت و رهبری جامعه ما یک مدیریت نخبه‌ساز و نخبه‌پرور است.
وی تصریح کرد: قانون اساسی می‎گوید که رهبر این نظام و کشور باید در بالاترین درجه دانش قرار داشته باشد، به مسائل دنیا و دین آشنا باشد، کارورزی کرده باشد، توانا، مدیر و مدبر باشد.
وی افزود: این‎ها نکاتی است که در زمان تدوین قانون اساسی به آن توجه شده و در این قانون گنجانده شده است.
وی با اشاره به اظهارنظر مقام معظم رهبری در خصوص جشنواره فیلم «عمار» خاطرنشان کرد: امروز نمی‎توان رهبری در دنیا یافت که همچون رهبر نظام اسلامی ما هنر و فیلم را بشناسد و با فیلمنامه و نویسنده‎های عرصه فیلم و موسیقی آشنا باشد.
وی اذعان داشت: نزدیکی رهبری نظام اسلامی ما با هنرمندان و صاحب‌نظران عرصه فیلم و نویسندگی به حدی است که خیلی از نویسنده‎ها قبل از اینکه کارگردان انتخاب کنند و شروع به تولید اثر خود کنند، ابتدا از نظرات مقام معظم رهبری استفاده می‎کنند.
پورمحمدی در پایان تأکید کرد: این مباحث و رفتارها از دریای نشانه‌هایی است که ثابت می‎کند، مدیریت و حاکمیت نخبگان در کشور ما وجود دارد.

نویسنده
M
مطالب مرتبط
نظرات