کشور ما از پیشتازان و رکوردداران تصادفات جاده ای در جهان به شمار می رود و در کمال تأسف، دومین عامل مرگ ومیر در کشورمان به همین یک مورد اختصاص دارد. به طور متوسط در هر ساعت دو نفر براثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.
گروه اقتصادی – دکتر مجید سجادی پناه – استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: کشور ما از پیشتازان و رکوردداران تصادفات جاده ای در جهان به شمار می رود و در کمال تأسف، دومین عامل مرگ ومیر در کشورمان به همین یک مورد اختصاص دارد. به طور متوسط در هر ساعت دو نفر براثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.
به گزارش بولتن نیوز، 8 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را فقط خسارت های ناشی از این تصادفات می رباید. بزرگی این رقم زمانی قابل درک است که بدانیم متوسط رشد اقتصادی کشور در 8 سال گذشته به زعم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صفر بوده است و باز جالبتر این است که بدانیم چیزی حدود ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کل کشور صرف خسارت ها و هزینه های تصادفات جاده ای می شود .
تا چهاردهم فرودین ماه سال جاری 746 نفر در تصادفات جاده ای ناشی از سفرهای نوروزی جان باخته اند و بیش از 8000 نفر مجروح شدند.
این میزان خسارت مادی و معنوی برای 33 میلیون خودروی در حال حرکت توجهات را به سمت بازار 11.5 میلیارد دلاری لوازم یدکی آن جلب می کند. یک سوم این رقم یعنی 3.5 میلیارد دلار “لوازم یدکی قاچاق” در این بازار گردش دارد که 72 درصد از آن مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی خودروهاست.
تصور بفرمایید که از 30 هزار قطعه که در خودروی شما بکار رفته است 31 درصد آن قطعاتی باشد که از طریق قاچاق کالا و بدون هیچ شناسانامه و تضمین کیفیتی برروی خودروی شما نصب شده باشد آنوقت است که متوجه می شویم چرا دومین عامل مرگ ومیر در کشورمان به تصادفات جاده ای و عملکرد قاچقچیان مربوط می شود .
به واقع آیا جای حاج حبیب الله حقیقی مجددا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا خالی نیست که توانست با تدبیر مناسب خود میزان قاچاق کالا را از 25 میلیارد دلار به 12.5 میلیاردلار کاهش دهد؟