1- گفتمان سازی مانند یک بزرگراهی است که هر راننده ای دوست دارد از آنجا به مقصد برسید.
2- گفتمان سازی با تکرار حاصل نمی شود بلکه با تبیین و توضیح ساخته می شود
3-از طریق گفتمان سازی و بهره گیری از نخبگان و صاحب نظران باید به الگوی فاخر و مستحکم دست پیدا کرد.
4- تحقق یک هدف منوط به گفتمان سازی است در این صورت اجرا سخت نخواهد بود.
5-گفتمان باور عمومی است مثل هواست افراد چه بدانند و یا ندانند ، چه بخواهند و یا نخواهند ان را تنفس می کنند
6- گفتمان از طریق تبلیغ انجام می شود. گفتمان با کارهای جدا و جدا و برنامه ریزی نشده حاصل نخواهد شد
7- گفتمان فرایند تبدیل نطریات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی به ادبیات رایج جامعه و زندگی مردم است. و از طریق فرهنگ سازی و اموزش در جامعه بوجود می اید.
8- گفتمان سازی یک فرایند زمان بر است که با شناخت جامعه هدف و استفاده از ابزار رسانه و آموزش صورت می گیرد.
9- بار اصلی گفتمان سازی بر دوش رسانه است.
10- فضای گفتمان باید فضای اعتقادی به یک مبنای فکری یا عملی باشد.
11- گفتمان سازی امری دستوری نیست و نیاز به طراحی فرایندی علمی با توجه به خصوصیات جامعه هدف دارد.
12-فرهنگ هر کشور، بستر اصلى حرکت عمومى آن کشور است. حرکت سیاسى و علمىاش هم در بستر فرهنگى است.
13-نقش عناصر گفتمان ساز (نخبه گان) که از آنها در جامعه شناسی به عنوان کارگزارانِ تغییر نام برده می شود مهم است.
14- نخبگان به عنوان اصلیترین نیرو و بازوی فکری نقش مؤثری را هم در گفتمانسازی و هم پیشرفت جامعه ایفا میکنند.
15- ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکری در جامعه، به دست خواص جوامع است؛ به دست اندیشمندان جامعه است؛ آنها هستند که میتوانند فکر ملتها را به یک سمتی هدایت کنند.
16- عوامل مهم و تأثیرگذار داخلی و خارجی میتوانند در تحول گفتمان یا گفتمانهای غالب در یک جامعه بهویژه در حوزه مطالعات اندیشهای سیاسی، تأثیر بگذارند.
17- اگر گفتمان سازی با تبیین لازم، منطقی، عالمانه و به دور از زیاده روی های گوناگون باشد تبدیل به باور عمومی و تبدیل به سخن مورد قبول مردم می شود.