سجادی پناه 22 دی 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
سجادی پناه نوشت :

اسرائیل هیچگاه فشار اخلاقی بین المللی را به این صورت امروزی تجربه نکرده بود!

هنگامی که در ۷ اکتبر ارتش اسرائیل در پاسخ به حماس وارد نوار غزه شد و به تخریب همه چیز در آنجا دست زد، تنها یک دشمن داشت. از آن زمان به بعد ، تعداد دشمنان این رژیم در حد قابل توجهی افزایش یافته است. به گفتۀ وزیر دفاع اسرائیل ، این کشور در هفت جبهه عمل می‌کند:
1- ارتش اسرائیل با شدت تمام در غزه می‌جنگد و تلاش می‌کند نیروی انسانی و ساختار نظامی حماس را از بین ببرد.
2- حزب‌الله لبنان در حال انجام حملات موشکی از سمت شمال به اسرائیل است که پاسخ‌هایی زیادی را به دنبال داشته است.
3- کرانۀ باختری بشدت ناآرام هستند و خارج شدن اوضاع دیر یا زود دامن اسرائیل را خواهد گرفت
4- اسرائیل سوریه را از بلندی‌های جولان که از کنترل ارتش بشار اسد خارج است، گلوله باران می‌کند و طی این حملات، شبه‌نظامیان طرفدار ایران را که از حزب‌الله حمایت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.
5- رویارویی اسرائیل با خود ایران تاکنون فقط به اظهارات تهدیدآمیز از هر دو طرف محدود مانده است. پس از کشته شدن سید رضی موسوی، ، هم اکنون صدای دیگری از تهران به گوش می رسد.
6- جنبش انصارالله یمن از جمله دشمنان جدی اسرائیل هستند که مکرر و متعدد به خاک این کشور حمله می‌کنند.
7- “مقاومت اسلامی عراق” چند روز پیش خبر داد که به “اهداف حیاتی اسرائیل” در دریای مدیترانه حمله کرده است. پیش از این نیز مسئولیت حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق را به عهده گرفته بود.
اسرائیل هرگز در تاریخ موجودیت خود چنین جنگ طاقت‌فرسا و سختی را به راه نیانداخته است. و هرگز با چنین دشمنان قدرتمند و پیچیده ای روبرو نشده بود
هیچگاه دولت کوچک اسرائیل در طول 75 سال حیات خود به چنین پول های زیادی نیاز نداشته است. در ماه اکتبر با استناد به داده‌های وزارت دارایی اسرائیل که گزارش داد : عملیات شمشیرهای آهنین بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای دولت هزینه در بر خواهد داشت. اما محاسبات این وزارتخانه بر این اساس انجام گرفته بود که جنگ بیش از یک ماه طول نکشد و تنها به غزه محدود شود. در عین حال، درگیری‌ها برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته و از نوار غزه نیز فراتر رفته است.
بلومبرگ با استناد به پیش‌بینی وزارت دارایی گزارش می‌دهد، که اسرائیل مجبور است هزینه‌های دفاعی خود را در سال آینده حداقل ۳۰ میلیارد شیکل یا ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دیگر نیز افزایش دهد.

با این حال، حتی چنین هزینه‌های هنگفتی ممکن است کافی نباشد و همچنان کمک آمریکا لازم باشد. اما معلوم نیست واشینگتن چقدر پول خواهد داد. زیرا، اوکراین مانند یک بار سنگین بر گردنش آویزان است. از این رو، زلنسکی و همکارانش وقایع خاورمیانه را دقیقاً زیر نظر گرفته‌اند و از مصداق این ضرب المثل معروف: “طمع را نباید که چندان کنی که صاحب کرم را پیشمان کنی”، می‌ترسند.
حتی اگر اسرائیل در نهایت به شکست حماس (که بسیار بعید به نظر می رسد) موفق شود، مطمئنا این پیروزی هم ، رژیم صهیونیستی را از حل دشوارترین مشکلات فرار رویش نجات نخواهد داد.

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *