فقدان نظام دستهبندی، طبقهبندی و کدگذاری کالا بار هزینهای زیادی به جریان مبادله وارد میکند. از طرفی منطق و روشی که برای یکسانسازی زبان مبادله بین نظامهای فرعی مختلف در نظام بازرگانی طراحی میشود باید قابل استفاده برای تمام عناصر نظام باشد تا بتوانند با حداکثر کارایی در تعامل با یکدیگر کار کنند. لذا، علاوه بر طراحی نظام مشترک برای تعریف و طبقهبندی کالاها، لازم است کلیه بازیگران شبکه بازرگانی کشور نیز این نظام را فراگرفته و بپذیرند. در این نظام برای هر کالا نام یا عنوانی (کد یا شماره) تعریف میشود که کلیه بازیگران و زیرسیستمهای اقتصاد میتوانند با استفاده از این کد به کلیه اطلاعات و مشخصههای کالا (نوع، طبقه، جنس، تولید کننده، وارد کننده، اندازه و غیره) دست پیدا کنند
طرح شبنم يعني اختصاص كد يكتا به تكتك كالاهاي كشور و رهگيري آنها در شبكه توزيع تا مصرفكننده، به گونهاي كه اطلاعات كل كالاهاي كف بازار شامل مشخصات كالا، خريد، فروش و جابهجايي كالا در سامانه مركزي قابل استعلام باشد و مردم با استعلام از سامانه به تخلف بنگاهها پي برده و با ارائه گزارش و تاييد گزارش از سوی نهاد بازرس، پاداش مالي دريافت کنند.
در واقع، طرح شبنم داراي چهار ركن كدگذاري، رهگيري،مشاركت مردمي و بازرسي است. ادعا ميشود پيادهسازي طرح در سطح ملي نيازمند منابع مالي پايدار و غيردولتي است كه ميتواند از طريق فروش كد تامين شود و اين طرح هيچگونه وابستگي مالي به بودجه دولتي ندارد. بنابراین طرح شبنم و ایران کد از پشتوانه کارشناسی قوی در کشور برخوردار بوده است، گفته می شود حذف این طرح به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور بود.
اما در مقابل عده معتقد بودند ه طرح برچسب شبنم «حلال کننده یا محلل» جنس های قاچاق در کشور شده است وجنس قاچاق در تهران به راحتی با نصب یک برچسب تقلبی به شهروندان به عنوان کالای قانونی و اصلی فروخته می شود.
کالا نقش یک پل ارتباطی بین بازیگران مختلف جامعه را بازی میکند
در دنیا مفهومی بوده به نام نشانهگذاری کالا. این اصل را از قدیم پذیرفتیم. وقتی برای ملک شماره یونیک دارید، میتوانید تملک آن را ثبت کنید. این مفهومیکه کالاها امکان اختصاص یک کد واحد را داشته باشد برای این انجام شد زیرا یک پدیدهای به نام کالاهای غیرمجاز داریم. بنابراین یک سناریو این بود که در مرزها مراقب باشیم و درست است و کار کرد آن مناسب و در حال اجراست. اما سناریوی دوم ممیزی قابل اتکا به کالاهای مجاز بود که برای تولیدات داخل و وارداتی قابل استفاده باشد. مساله بعدی هولوگرام بود که به دلیل تیراژ بالا انگیزه جعل وجود داشت.
واضح و مبرهن است در شرایطی که اسکناس و تراول چک های تقلبی چاپ و توزیع می شود که در مواردی حتی فعالان بازاری که از صبح تا شب با پول سر و کار دارند نیز به سختی آن را شناسایی می کنند و در پاره ای از مواقع تجهیزات تستر پول نیز صحت و اصالت چنین پول ها و تراول هایی را تایید می کند،چاپ و توزیع برچسب های طرح شبنم و توزیع برخلاف ضوابط و قاعده آن در بازار دور از ذهن نبود.
به عبارتي قاچاق كالا به ايران موجب زيان ساليانه هر ايراني به ميزان يك ميليون تومان ميشود.موضوعي كه عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ميگويد بهعلت عدماجراي قانون توسط دولت، مبارزه با قاچاق كالا در كشور مختل شده است. بهگفته پورابراهيمي ماده13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز دولت را موظف كرده است تا به كالاهاي وارداتي شناسه كالا و رهگيري بدهد تا شناسايي كالاي قاچاق در فروشگاهها ممكن شود. موضوعي كه 13سال قبل رهبر انقلاب در فرمان خود براي تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار آن شده بود: جنس قاچاق از پيش از مبادي ورودي تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامهاي گوناگون اين مبارزه قرار گيرد.
واردکنندگان موظفند برای عبور کالاهای خود از گمرک، کالای خود را در سامانه ثبت و شناسه رهگیری دریافت نمایند. به این ترتیب داشتن شناسه رهگیری تنها در زمان فروش مورد بررسی قرار نمیگیرد و واردکنندگان موظفند در تمامی مراحل ترخیص از گمرک، حمل و نقل، انبارداری، عمده فروشی و خرده فروشی، شناسه رهگیری کالای خود را ارائه نمایند. این مسئله نیز میتواند در کنترل نصب شناسههای رهگیری و عدم وفور شناسههای تقلبی مفید واقع شود.
رایگان بودن دریافت شناسه رهگیری برای مشمولین (تولیدکنندگان و واردکنندگان): در آیین نامه جدید، فرآیندهای مربوط به ثبت شناسهها و دریافت شناسه رهگیری در سامانه جامع تجارت، سامانه رهگیری و دیگر سامانههای مرتبط به صورت رایگان میباشد. این مسئله نیز یکی از نقیصههای اصلی طرح شبنم را برطرف مینماید. چنانچه در یادداشت قبل اشاره شد، نگاه درآمد زایی به فروش شناسههای رهگیری یکی از مشکلات اصلی طرح شبنم بود.
فهرست (نمانکلاتور) تعرفه «سیستم هماهنگ» (HS) که از این پس به صورت «سیستم هماهنگ» نامیده خواهد شد، به عنوان مبنای وصول حقوق و عوارض گمرکی و تنظیم آمار تجارت بینالملل تقریباً از طرف کلیه کشورها مورد استفاده قرار میگیرد. با بکارگیری «سیستم هماهنگ» (HS) این اطمینان حاصل میشود که آمار بدست آمده از گمرکات، دقیقاً با استاندارد بین المللی مطابقت میکند. در حال حاضر ۱۷۶ کشور و گمرک یا اتحادیه اقتصادی (شامل ۱۰۲ کشور متعاهد کنوانسیون (HS)) که در حدود ۹۸ درصد از تجارت جهانی را در اختیار دارند، از «سیستم هماهنگ» استفاده میکنند. بنابراین، سیستم هماهنگ یکی از مهمترین ابزار تجارت جهانی به شمار میرود.
کد ملی ۱۶ رقمی کالا از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل ۷ رقم ابتدایی از سمت چپ این کد است و نشاندهنده جایگاه محصول در ساختار ملی طبقهبندی کالا است. در ادامه ۵ رقم میانی کد ملی کالا نشاندهنده مشخصات مرجع عرضهکننده کالا است. یعنی هر عرضهکنندهای فارغ از این که خود کالا را تولید کرده باشد یا تنها وارد کننده آن کالا بوده است باید ضمن مراجعه به نمایندگیهای ایرانکد و ارائه مدارک لازم یک کد ۵ رقمی عضویت دریافت نماید. لازم به ذکر است که این ۵ رقم در مورد تمامی محصولات این شرکت مشترک خواهد بود. در نهایت ۴ رقم پایانی نشاندهنده یک شماره سریال است که کالا را از سایر محصولات مشابه منحصر میسازد.
یعنی مقصود این است که تمام کسانیکه با یک کالای معین سروکار دارند آن کالا را با یک نام مشترک بشناسند.
و در سطح جهان بیش از یک میلیون شرکت از خدمات و راهکارهای GS1 استفاده می کنند.
زیرا نیاز است تا یک ردیابی موثر از توليد كنندگان، مراكز توزيع، سيستم هاي حمل و نقل،عرضه كنندگان و مشتريان یک کالا، با یک روش هماهنگ و با يك زبان مشترك ایجاد گردد
شناسایی یک فرد از بین افراد یک جامعه بدون دانستن نام، نام خانوادگی و نشانی وی بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن است، ولی با دانستن این مشخصهها به سادگی میتوان به فرد مورد نظر دسترسی پیدا کرد. در مورد کالا نیز این چنین است. با توجه به هزاران کالا، عرضه کننده و تولید کننده در نظام زنجیره عرضه، برای دسترسی و شناسایی کالاها باید نظام و راهکاری را تعبیه کرد که همه کالاها، مشخصات آن ها، تولید کننده، توزیع کننده و غیره، هم برای مصرف کننده و هم برای عرضهکننده قابل فهم باشد. این مشکل تا حدی توسط اسامی و مشخصات فنی هر کالا حل شده است و شخص در رابطه با نوع کاربری خود از کالا میتواند با ارائه مشخصات فنی آن را تهیه کرده و به مصرف برساند. مثلاً برای خرید یک تخته قالی، مشخصههایی مانند نام طرح، رنگ زمینه، جنس مواد اولیه، نام تولید کننده، نام مالک طرح، تعداد رج، تعداد گره و غیره برای شناسایی کالا معرفی میشود. اما این در شرایطی است که مشخصات فنی و اسامی کالاها برای همه مصرفکنندگان بطور یکسان شناسایی و تعریف شده باشد. فرآیندی که در سازمانهای مشابه مانند ثبت احوال برای کد ملی، ثبت اسناد برای شناسه شرکت و پلیس برای پلاک خودرو نهادینه شده است
فقدان نظام دستهبندی، طبقهبندی و کدگذاری کالا بار هزینهای زیادی به جریان مبادله وارد میکند. از طرفی منطق و روشی که برای یکسانسازی زبان مبادله بین نظامهای فرعی مختلف در نظام بازرگانی طراحی میشود باید قابل استفاده برای تمام عناصر نظام باشد تا بتوانند با حداکثر کارایی در تعامل با یکدیگر کار کنند. لذا، علاوه بر طراحی نظام مشترک برای تعریف و طبقهبندی کالاها، لازم است کلیه بازیگران شبکه بازرگانی کشور نیز این نظام را فراگرفته و بپذیرند. در این نظام برای هر کالا نام یا عنوانی (کد یا شماره) تعریف میشود که کلیه بازیگران و زیرسیستمهای اقتصاد میتوانند با استفاده از این کد به کلیه اطلاعات و مشخصههای کالا (نوع، طبقه، جنس، تولید کننده، وارد کننده، اندازه و غیره) دست پیدا کنند
طرح شبنم يعني اختصاص كد يكتا به تكتك كالاهاي كشور و رهگيري آنها در شبكه توزيع تا مصرفكننده، به گونهاي كه اطلاعات كل كالاهاي كف بازار شامل مشخصات كالا، خريد، فروش و جابهجايي كالا در سامانه مركزي قابل استعلام باشد و مردم با استعلام از سامانه به تخلف بنگاهها پي برده و با ارائه گزارش و تاييد گزارش از سوی نهاد بازرس، پاداش مالي دريافت کنند.
در واقع، طرح شبنم داراي چهار ركن كدگذاري، رهگيري،مشاركت مردمي و بازرسي است. ادعا ميشود پيادهسازي طرح در سطح ملي نيازمند منابع مالي پايدار و غيردولتي است كه ميتواند از طريق فروش كد تامين شود و اين طرح هيچگونه وابستگي مالي به بودجه دولتي ندارد. بنابراین طرح شبنم و ایران کد از پشتوانه کارشناسی قوی در کشور برخوردار بوده است، گفته می شود حذف این طرح به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور بود.
اما در مقابل عده معتقد بودند ه طرح برچسب شبنم «حلال کننده یا محلل» جنس های قاچاق در کشور شده است وجنس قاچاق در تهران به راحتی با نصب یک برچسب تقلبی به شهروندان به عنوان کالای قانونی و اصلی فروخته می شود.
شناسایی یک فرد از بین افراد یک جامعه بدون دانستن نام، نام خانوادگی و نشانی وی بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن است، ولی با دانستن این مشخصهها به سادگی میتوان به فرد مورد نظر دسترسی پیدا کرد. در مورد کالا نیز این چنین است. با توجه به هزاران کالا، عرضه کننده و تولید کننده در نظام زنجیره عرضه، برای دسترسی و شناسایی کالاها باید نظام و راهکاری را تعبیه کرد که همه کالاها، مشخصات آن ها، تولید کننده، توزیع کننده و غیره، هم برای مصرف کننده و هم برای عرضهکننده قابل فهم باشد. این مشکل تا حدی توسط اسامی و مشخصات فنی هر کالا حل شده است و شخص در رابطه با نوع کاربری خود از کالا میتواند با ارائه مشخصات فنی آن را تهیه کرده و به مصرف برساند. مثلاً برای خرید یک تخته قالی، مشخصههایی مانند نام طرح، رنگ زمینه، جنس مواد اولیه، نام تولید کننده، نام مالک طرح، تعداد رج، تعداد گره و غیره برای شناسایی کالا معرفی میشود. اما این در شرایطی است که مشخصات فنی و اسامی کالاها برای همه مصرفکنندگان بطور یکسان شناسایی و تعریف شده باشد. فرآیندی که در سازمانهای مشابه مانند ثبت احوال برای کد ملی، ثبت اسناد برای شناسه شرکت و پلیس برای پلاک خودرو نهادینه شده است
فقدان نظام دستهبندی، طبقهبندی و کدگذاری کالا بار هزینهای زیادی به جریان مبادله وارد میکند. از طرفی منطق و روشی که برای یکسانسازی زبان مبادله بین نظامهای فرعی مختلف در نظام بازرگانی طراحی میشود باید قابل استفاده برای تمام عناصر نظام باشد تا بتوانند با حداکثر کارایی در تعامل با یکدیگر کار کنند. لذا، علاوه بر طراحی نظام مشترک برای تعریف و طبقهبندی کالاها، لازم است کلیه بازیگران شبکه بازرگانی کشور نیز این نظام را فراگرفته و بپذیرند. در این نظام برای هر کالا نام یا عنوانی (کد یا شماره) تعریف میشود که کلیه بازیگران و زیرسیستمهای اقتصاد میتوانند با استفاده از این کد به کلیه اطلاعات و مشخصههای کالا (نوع، طبقه، جنس، تولید کننده، وارد کننده، اندازه و غیره) دست پیدا کنند
طرح شبنم يعني اختصاص كد يكتا به تكتك كالاهاي كشور و رهگيري آنها در شبكه توزيع تا مصرفكننده، به گونهاي كه اطلاعات كل كالاهاي كف بازار شامل مشخصات كالا، خريد، فروش و جابهجايي كالا در سامانه مركزي قابل استعلام باشد و مردم با استعلام از سامانه به تخلف بنگاهها پي برده و با ارائه گزارش و تاييد گزارش از سوی نهاد بازرس، پاداش مالي دريافت کنند.
در واقع، طرح شبنم داراي چهار ركن كدگذاري، رهگيري،مشاركت مردمي و بازرسي است. ادعا ميشود پيادهسازي طرح در سطح ملي نيازمند منابع مالي پايدار و غيردولتي است كه ميتواند از طريق فروش كد تامين شود و اين طرح هيچگونه وابستگي مالي به بودجه دولتي ندارد. بنابراین طرح شبنم و ایران کد از پشتوانه کارشناسی قوی در کشور برخوردار بوده است، گفته می شود حذف این طرح به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور بود.
اما در مقابل عده معتقد بودند ه طرح برچسب شبنم «حلال کننده یا محلل» جنس های قاچاق در کشور شده است وجنس قاچاق در تهران به راحتی با نصب یک برچسب تقلبی به شهروندان به عنوان کالای قانونی و اصلی فروخته می شود.
کالا نقش یک پل ارتباطی بین بازیگران مختلف جامعه را بازی میکند
در دنیا مفهومی بوده به نام نشانهگذاری کالا. این اصل را از قدیم پذیرفتیم. وقتی برای ملک شماره یونیک دارید، میتوانید تملک آن را ثبت کنید. این مفهومیکه کالاها امکان اختصاص یک کد واحد را داشته باشد برای این انجام شد زیرا یک پدیدهای به نام کالاهای غیرمجاز داریم. بنابراین یک سناریو این بود که در مرزها مراقب باشیم و درست است و کار کرد آن مناسب و در حال اجراست. اما سناریوی دوم ممیزی قابل اتکا به کالاهای مجاز بود که برای تولیدات داخل و وارداتی قابل استفاده باشد. مساله بعدی هولوگرام بود که به دلیل تیراژ بالا انگیزه جعل وجود داشت.
واضح و مبرهن است در شرایطی که اسکناس و تراول چک های تقلبی چاپ و توزیع می شود که در مواردی حتی فعالان بازاری که از صبح تا شب با پول سر و کار دارند نیز به سختی آن را شناسایی می کنند و در پاره ای از مواقع تجهیزات تستر پول نیز صحت و اصالت چنین پول ها و تراول هایی را تایید می کند،چاپ و توزیع برچسب های طرح شبنم و توزیع برخلاف ضوابط و قاعده آن در بازار دور از ذهن نبود.
به عبارتي قاچاق كالا به ايران موجب زيان ساليانه هر ايراني به ميزان يك ميليون تومان ميشود.موضوعي كه عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ميگويد بهعلت عدماجراي قانون توسط دولت، مبارزه با قاچاق كالا در كشور مختل شده است. بهگفته پورابراهيمي ماده13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز دولت را موظف كرده است تا به كالاهاي وارداتي شناسه كالا و رهگيري بدهد تا شناسايي كالاي قاچاق در فروشگاهها ممكن شود. موضوعي كه 13سال قبل رهبر انقلاب در فرمان خود براي تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار آن شده بود: جنس قاچاق از پيش از مبادي ورودي تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامهاي گوناگون اين مبارزه قرار گيرد.
واردکنندگان موظفند برای عبور کالاهای خود از گمرک، کالای خود را در سامانه ثبت و شناسه رهگیری دریافت نمایند. به این ترتیب داشتن شناسه رهگیری تنها در زمان فروش مورد بررسی قرار نمیگیرد و واردکنندگان موظفند در تمامی مراحل ترخیص از گمرک، حمل و نقل، انبارداری، عمده فروشی و خرده فروشی، شناسه رهگیری کالای خود را ارائه نمایند. این مسئله نیز میتواند در کنترل نصب شناسههای رهگیری و عدم وفور شناسههای تقلبی مفید واقع شود.
رایگان بودن دریافت شناسه رهگیری برای مشمولین (تولیدکنندگان و واردکنندگان): در آیین نامه جدید، فرآیندهای مربوط به ثبت شناسهها و دریافت شناسه رهگیری در سامانه جامع تجارت، سامانه رهگیری و دیگر سامانههای مرتبط به صورت رایگان میباشد. این مسئله نیز یکی از نقیصههای اصلی طرح شبنم را برطرف مینماید. چنانچه در یادداشت قبل اشاره شد، نگاه درآمد زایی به فروش شناسههای رهگیری یکی از مشکلات اصلی طرح شبنم بود.
فهرست (نمانکلاتور) تعرفه «سیستم هماهنگ» (HS) که از این پس به صورت «سیستم هماهنگ» نامیده خواهد شد، به عنوان مبنای وصول حقوق و عوارض گمرکی و تنظیم آمار تجارت بینالملل تقریباً از طرف کلیه کشورها مورد استفاده قرار میگیرد. با بکارگیری «سیستم هماهنگ» (HS) این اطمینان حاصل میشود که آمار بدست آمده از گمرکات، دقیقاً با استاندارد بین المللی مطابقت میکند. در حال حاضر ۱۷۶ کشور و گمرک یا اتحادیه اقتصادی (شامل ۱۰۲ کشور متعاهد کنوانسیون (HS)) که در حدود ۹۸ درصد از تجارت جهانی را در اختیار دارند، از «سیستم هماهنگ» استفاده میکنند. بنابراین، سیستم هماهنگ یکی از مهمترین ابزار تجارت جهانی به شمار میرود.
کد ملی ۱۶ رقمی کالا از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل ۷ رقم ابتدایی از سمت چپ این کد است و نشاندهنده جایگاه محصول در ساختار ملی طبقهبندی کالا است. در ادامه ۵ رقم میانی کد ملی کالا نشاندهنده مشخصات مرجع عرضهکننده کالا است. یعنی هر عرضهکنندهای فارغ از این که خود کالا را تولید کرده باشد یا تنها وارد کننده آن کالا بوده است باید ضمن مراجعه به نمایندگیهای ایرانکد و ارائه مدارک لازم یک کد ۵ رقمی عضویت دریافت نماید. لازم به ذکر است که این ۵ رقم در مورد تمامی محصولات این شرکت مشترک خواهد بود. در نهایت ۴ رقم پایانی نشاندهنده یک شماره سریال است که کالا را از سایر محصولات مشابه منحصر میسازد.
یعنی مقصود این است که تمام کسانیکه با یک کالای معین سروکار دارند آن کالا را با یک نام مشترک بشناسند.
و در سطح جهان بیش از یک میلیون شرکت از خدمات و راهکارهای GS1 استفاده می کنند.
زیرا نیاز است تا یک ردیابی موثر از توليد كنندگان، مراكز توزيع، سيستم هاي حمل و نقل،عرضه كنندگان و مشتريان یک کالا، با یک روش هماهنگ و با يك زبان مشترك ایجاد گردد
در دنیا مفهومی بوده به نام نشانهگذاری کالا. این اصل را از قدیم پذیرفتیم. وقتی برای ملک شماره یونیک دارید، میتوانید تملک آن را ثبت کنید. این مفهومیکه کالاها امکان اختصاص یک کد واحد را داشته باشد برای این انجام شد زیرا یک پدیدهای به نام کالاهای غیرمجاز داریم. بنابراین یک سناریو این بود که در مرزها مراقب باشیم و درست است و کار کرد آن مناسب و در حال اجراست. اما سناریوی دوم ممیزی قابل اتکا به کالاهای مجاز بود که برای تولیدات داخل و وارداتی قابل استفاده باشد. مساله بعدی هولوگرام بود که به دلیل تیراژ بالا انگیزه جعل وجود داشت.
واضح و مبرهن است در شرایطی که اسکناس و تراول چک های تقلبی چاپ و توزیع می شود که در مواردی حتی فعالان بازاری که از صبح تا شب با پول سر و کار دارند نیز به سختی آن را شناسایی می کنند و در پاره ای از مواقع تجهیزات تستر پول نیز صحت و اصالت چنین پول ها و تراول هایی را تایید می کند،چاپ و توزیع برچسب های طرح شبنم و توزیع برخلاف ضوابط و قاعده آن در بازار دور از ذهن نبود.
به عبارتي قاچاق كالا به ايران موجب زيان ساليانه هر ايراني به ميزان يك ميليون تومان ميشود.موضوعي كه عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ميگويد بهعلت عدماجراي قانون توسط دولت، مبارزه با قاچاق كالا در كشور مختل شده است. بهگفته پورابراهيمي ماده13 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز دولت را موظف كرده است تا به كالاهاي وارداتي شناسه كالا و رهگيري بدهد تا شناسايي كالاي قاچاق در فروشگاهها ممكن شود. موضوعي كه 13سال قبل رهبر انقلاب در فرمان خود براي تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار آن شده بود: جنس قاچاق از پيش از مبادي ورودي تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامهاي گوناگون اين مبارزه قرار گيرد.
واردکنندگان موظفند برای عبور کالاهای خود از گمرک، کالای خود را در سامانه ثبت و شناسه رهگیری دریافت نمایند. به این ترتیب داشتن شناسه رهگیری تنها در زمان فروش مورد بررسی قرار نمیگیرد و واردکنندگان موظفند در تمامی مراحل ترخیص از گمرک، حمل و نقل، انبارداری، عمده فروشی و خرده فروشی، شناسه رهگیری کالای خود را ارائه نمایند. این مسئله نیز میتواند در کنترل نصب شناسههای رهگیری و عدم وفور شناسههای تقلبی مفید واقع شود.
رایگان بودن دریافت شناسه رهگیری برای مشمولین (تولیدکنندگان و واردکنندگان): در آیین نامه جدید، فرآیندهای مربوط به ثبت شناسهها و دریافت شناسه رهگیری در سامانه جامع تجارت، سامانه رهگیری و دیگر سامانههای مرتبط به صورت رایگان میباشد. این مسئله نیز یکی از نقیصههای اصلی طرح شبنم را برطرف مینماید. چنانچه در یادداشت قبل اشاره شد، نگاه درآمد زایی به فروش شناسههای رهگیری یکی از مشکلات اصلی طرح شبنم بود.
فهرست (نمانکلاتور) تعرفه «سیستم هماهنگ» (HS) که از این پس به صورت «سیستم هماهنگ» نامیده خواهد شد، به عنوان مبنای وصول حقوق و عوارض گمرکی و تنظیم آمار تجارت بینالملل تقریباً از طرف کلیه کشورها مورد استفاده قرار میگیرد. با بکارگیری «سیستم هماهنگ» (HS) این اطمینان حاصل میشود که آمار بدست آمده از گمرکات، دقیقاً با استاندارد بین المللی مطابقت میکند. در حال حاضر ۱۷۶ کشور و گمرک یا اتحادیه اقتصادی (شامل ۱۰۲ کشور متعاهد کنوانسیون (HS)) که در حدود ۹۸ درصد از تجارت جهانی را در اختیار دارند، از «سیستم هماهنگ» استفاده میکنند. بنابراین، سیستم هماهنگ یکی از مهمترین ابزار تجارت جهانی به شمار میرود.
کد ملی ۱۶ رقمی کالا از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل ۷ رقم ابتدایی از سمت چپ این کد است و نشاندهنده جایگاه محصول در ساختار ملی طبقهبندی کالا است. در ادامه ۵ رقم میانی کد ملی کالا نشاندهنده مشخصات مرجع عرضهکننده کالا است. یعنی هر عرضهکنندهای فارغ از این که خود کالا را تولید کرده باشد یا تنها وارد کننده آن کالا بوده است باید ضمن مراجعه به نمایندگیهای ایرانکد و ارائه مدارک لازم یک کد ۵ رقمی عضویت دریافت نماید. لازم به ذکر است که این ۵ رقم در مورد تمامی محصولات این شرکت مشترک خواهد بود. در نهایت ۴ رقم پایانی نشاندهنده یک شماره سریال است که کالا را از سایر محصولات مشابه منحصر میسازد.
یعنی مقصود این است که تمام کسانیکه با یک کالای معین سروکار دارند آن کالا را با یک نام مشترک بشناسند.
و در سطح جهان بیش از یک میلیون شرکت از خدمات و راهکارهای GS1 استفاده می کنند.
زیرا نیاز است تا یک ردیابی موثر از توليد كنندگان، مراكز توزيع، سيستم هاي حمل و نقل،عرضه كنندگان و مشتريان یک کالا، با یک روش هماهنگ و با يك زبان مشترك ایجاد گردد