سجادی پناه 26 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
به نظر من خوب است که این گزارش به مردم داده شود ......

واکنش مقام معظم رهبری به گزارش مجید سجادی پناه

مشکل اصلی نظام تولید بر خلاف تصور عموم سخت افزاری نبوده بلکه کاملا نرم افزاری است و در راس آن تعدد و تکثر قوانین، عدم هم پوشانی قوانین و وجود حفره های مابین آنها و مهمتر از همه این ها، طرح محوری  به جای لایحه محوری در قانون گذاری، شناسایی شده است.

باسمه تعالی
حضرت آیت الله خامنه ای
مقام معظم رهبری
سلام علیکم
 نامگذاري سال ها يك سنت خوب وآموزنده و بيانگر يك دور انديشي طي دو دهه گذشته در كشور بوده است. شعار امسال یعنی “جهش توليد” صرفاً يك جهت گيري ساده نیست بلکه يك تجويز راهبردي است، تجويزي كه علاوه بر راهبردي بودن، رويكرد «راهبري» را نيز مطالبه مي كند. بنابراین تلاش گردید که موانع شكل گيري ”جهش توليد“ که در سه دسته موانع تئوريك، سياستگذاري و مديريتي بوده جستجو و در قالب یک مدل مفهومی دسته بندی شود. و از طریق 2 ساعت برنامه رادیویی در هفته با بیش از83 نفر از متخصصان، نمایندگان مجلس و مدیران در طی 46 برنامه به گفتگو نشسته و حاصل این تلاش 5 ماهه گزارش96 صفحه­ی است که از یک گزارش1000 صفحه ا­­­­ی استخراج گردیده است و اجرای فاز دوم و سوم مدل نیز در دست اقدام بوده که در صورت تخصیص6 ساعت در هفته از سوی صدا وسیما این مهم نیز به سرعت به انجام خواهد رسید. بنابراین انتخاب شعار سال 1400 با موضوع تولید می تواند علاوه بر “رونق تولید”در سال گذشته ، “جهش تولید” در سال جاری  به تثبیت رشدتولید در سال آینده نیزکمک نماید.
در بررسی 17 کمیسیون دائمی، موقت و ویژه مجلس شورای اسلامی و دو بال نظارتی(دیوان محاسبات)و دانشی (مرکز پژوهش ها) آن، این واقعیت آشکار شد که مشکل اصلی نظام تولید بر خلاف تصور عموم سخت افزاری نبوده بلکه کاملا نرم افزاری است و در راس آن تعدد و تکثر قوانین، عدم هم پوشانی قوانین و وجود حفره های مابین آنها، سست بودن حاکمیت قانون(ضمانت اجرایی)، عدم تدوین به موقع آئین نامه ها و مهمتر از همه این ها، طرح محوری  به جای لایحه محوری در قانون گذاری، شناسایی شد.
432 عامل دیگر که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جهش تولید موثر بوده  را نیز به تفکیک کمیسیون های مجلس احصا، که در گزارش پیوست تقدیم حضور می گردد.   
از سوی دیگر اگر هماهنگی اولیه در زمان بندی شعار ایجاد گردد، به گونه ای که در زمان تصویب لایحه بودجه، متولیان برنامه ریزی کشور از موضوع شعار سال آتی به نحوی آگاهی داشته باشند آنگاه قادر خواهند بود با اختصاص دادن وزن و منابع بیشتری به آن نسبت به سایر موضوعات دیگرکشور ، زمینه تحقق  شعار سال را به صورت موثرتری فراهم نمایند.

دکتر مجید سجادی پناه – استاد مدعو دانشگاه علوم قضایی

کل گزارش هزار صفحه بوده که در صد صفحه خلاصه گردیده و به صورت فایل زیر درآمده است.
حضرت آقا در اولین سخنرانی خود در فروردین سال 1400 به این گزارش اشاره فرمودند

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *