اقتصادی 27 اسفند 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
امارات در اندیشه هاب جهانی نفت؛

عراق به کمک سرمایه گذاران ۷ پالایشگاه می سازد

باوجود فراز و نشیب بسیار نفت در سال گذشته، کشورهای عراق و امارات درحال برنامه ریزی برای توسعه طرح های پالایشگاهی و ذخیره سازی نفت و گاز هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق گفت که بغداد از سرمایه گذاران دعوت کرده تا هفت پالایشگاه جدید نفت را در سراسر کشور راه اندازی کنند. غنی همچنین گفت که مناقصه برای سه پالایشگاه امروز باز شده است. منابع نشان داده‌اند که سه پروژه اول پالایشگاه شامل یک پالایشگاه ۵۰۰۰۰ بشکه در روز در استان میسان جنوب شرقی، یک پالایشگاه ۷۰۰۰۰ بشکه در روز در استان نینوا در شمال عراق و یک واحد پالایش ۳۰۰۰۰ بشکه در روز در بصره است. یک پالایشگاه ۵۰۰۰۰ بشکه در روز در استان ذی قار جنوبی، یک پالایشگاه ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز در واسط (شرق عراق) و یک پالایشگاه ۷۰۰۰۰ بشکه در روز در المثنی (جنوب عراق) است. هفتمین پروژه پالایشگاهی برای پالایشگاه ۷۰۰۰۰ بشکه در روز در استان الانبار غربی در نظر گرفته شده است.

استراتژی توسعه پالایشگاه ها در زمانی مطرح می شود که عراق همچنان در تلاش برای پایبندی به سهمیه های اوپک است. SOMO، بازاریاب دولتی نفت عراق گزارش داد که در فوریه ۲۰۲۳، عراق حدود ۴.۳۴ میلیون بشکه در روز تولید کرد که نسبت به ماه قبل تغییر کوچکی داشت و همچنان ۹۲۰۰۰ بشکه در روز کمتر از میزان سهمیه رسمی اوپک بود. سطح تولید در ژانویه ۲۰۲۳ نیز حدود ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز کمتر از سهمیه تولید اوپک بود، در حالی که سطح تولید دسامبر ۲۰۲۲ به ۴.۴۳ میلیون بشکه در روز رسید. دلیل اصلی پایین بودن سطح تولید فعلی، تعمیر و نگهداری است که در میدان نفتی قرنا ۲ غربی انجام می شود. با این حال، این کمبود با اظهارات رسمی در ژانویه ۲۰۲۳ مبنی بر اینکه سایر میادین نفتی عراق قادر به جبران تولید کمتر در غرب قرنا ۲ هستند، در تضاد است.

تحول مثبت تر در این ماه، نزدیکی بین بغداد و حکومت اقلیم کردستان است که در مورد درآمدهای نفتی حاصل از عملیات نفتی شمال عراق اختلاف نظر داشتند. به گفته محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، بغداد و دولت اقلیم کردستان برای پایان دادن به مناقشه بغداد و اربیل بر سر درآمدهای نفتی اقلیم کردستان به توافق رسیده اند. السودانی به مطبوعات گفت که درآمدهای نفتی کردستان در یک حساب واحد قرار می گیرد که  نخست وزیر  عراق و  نخست وزیر کردستان کنترل آن را در دست دارند.

 از آنجاییکه عراق به دنبال آن است که صنعت پایین دستی را توسعه دهد، طرح امارات برای ایجاد یک هاب جهانی نفت در فجیره بسیار روشن تر به نظر می رسد. هاب امارات به دلیل افزایش حجم نفت روسیه که منجر به فشار بر گزینه های ذخیره سازی و حمل و نقل موجود شده، با فشار مواجه است. بازارهای اروپایی نفت روسیه را ممنوع کرده اند و مسکو جریان های خود را به سمت آسیا هدایت کرده است و فرصتی برای فجیره و دیگر طرف های اماراتی فراهم می کند تا از آنها استفاده کنند.

ماها عبدالمجید، مدیر تجاری پایانه های فجیره VTTI در انجمن نفت سوخت (FUJCON) اظهار داشت که این ترمینال شاهد هجوم قابل توجهی از اورال و نفتا بوده است که او انتظار دارد در آینده نزدیک دوام بیاورد. با این حال، مخازن موجود در حال حاضر پر شده اند، که نشان می دهد ظرفیت ذخیره سازی فجیره به ۱.۱ میلیون متر مکعب رسیده است. داده های کشتی از سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که فجیره حدود ۱۲۵۰۰ کشتی دریافت کرده است که حجم کل آنها تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافته است. مدیر BD بندر فجیره، Martijn Heijboer، انتظار دارد اشتهای سالمی برای حجم حمل و نقل جدید و تقاضای ذخیره سازی داشته باشد. علاوه بر این، فجیره قرار است به زودی یک مرکز صادرات فله خشک را راه اندازی کند که تقریباً ۱۸ میلیون تن ظرفیت جابجایی کل در دیبا را اضافه می کند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، متانول و LNG بیشترین سهم بازار سوخت‌های ذخیره‌سازی جایگزین را در فجیره داشته باشند و پس از آن سوخت‌های زیستی و آمونیاک قرار دارند. با این تحولات، انتظار می رود فجیره موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین هاب های ذخیره سازی در جهان داشته باشد.

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *