سجادی پناه 26 اسفند 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گزیده ای از سخنرانی دکتر مجید سجادی پناه – در جمعیت وفادران انقلاب اسلامی

امروزه می خواهیم در مورد یکی از مرموز ترین اختراعات بشر یعنی پول با شما صحبت کنم. سعی میکنم نقش پول در اقتصاد ، ارتباط ان با حوزه امنیت ملی و سرانجام به موضوع  fatf  بپردازم.
لنین می گفت اگر می خواهی یک کشوری را نابود کنید به پول آن کشور حمله کنید و امروز خزانه داری امریکا از دلار به عنوان یک اسلحه مدرن نام میبرد که با آن کشورهای دیگر را تهدید می کند که به سمت سازمان های که ابزار گسترش سلطه این دلار هست حرکت کنند.
در هزاره سوم پول و بحران دو واژه ای است که سرنوشتشان با هم  گره خورده است و شاید امروز بزرگترین چالش ما در  حوزه امنیت ملی همین بحث پول و بانک است که متاسفانه سنگرهای فتح نشده آنهم با ندانم کاری ها خیلی ها  یکی پس از دیگری  در حال فتح شدن است.
یکی از بزرگترین دلائل جنگ های متعدد در دنیا همین پول بوده است. در آلمان وقتی که ارزش پولش افت کرد  هیتلر به لهستان و کشورهای دیگر حمله کرد و با غارت طلای  آن کشورها پشتوانه پول خودش را محکمتر  کرد. و در پایان جنگ جهانی دوم بعد ازاینکه دلار جایگزین پول پرقدرت انگلستان شد و صاحب آن یعنی امریکا تعهد کرد که مابه ازای آن هر 35 دلار یک انس طلا  دهد پول این کشور حاکم بلامنازع نظام مالی دنیا شد اما بعد از جنگ امریکا با ویتنام و کسری بودجه شدید ایالات متحده ، این کشور اقدام به چاپ دلار بدون پشتوانه کرد و زمانی که شارل دوگل رئیس جمهور فرانسه متوجه این موضوع شد به بانک مرکزی اش دستور داد که دلارها را به امریکا ببرد و مابه ازای آن طبق تعهد امریکا طلا بگیرد این باعث به صدا درآمدن زنگ خطر برای آقای نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا شد و محاسبه کرد که اگر همه دارندگان دلار برای دریافت طلا هایشان به امریکا رجوع کنند دیگر  این کشور طلای  ندارد که به همه بدهد چون به میزان زیادی دلار بدون پشتوانه چاپ کرده و به دنیا پمپاز نموده بود  بنابراین رسما اعلام کردند که ارتباط طلا با دلار حذف شده و دیگر پشتوانه دلار طلا نیست و سعی کردند که  این پشتوانه را با عواملی دیگری از جمله نفت جایگزین کنند و از سال 1974 بر اساس نظام جدید همه کشورها می بایست نفت را با دلار خرید و فروش کنند. و امروز 53 از اقتصاد جهان برپایه این دلار و بیش از 70 درصد مبادلات جهانی با این پول دریافت و پرداخت می شود. بنابراین امریکا این حق را برای خودش قائل است که چرخش دلار در دنیا را  پایش و کنترل  نماید  و هر کشوری خارج از این چارچوب کار کند با اقدامات تنبیهی شدید امریکا و تبع آن دنیا مواجه خواهد شد  بنابراین همه شما دیدید که وقتی صدام گفت که من نفت را با دلار نمی فروشم امریکا بهانه ای درست کرد و به این کشور حمله نظامی کرد و آنرا اشغال نمود چرا که وقتی ارزش دلار بر مینای نفت تعیین شود با کاهش و افزایش آن ارزش دلار هم بالا و پائین خواهد رفت . بخاطر همین موضوع بود که درهنگام کاهش ارزش دلار در در سال 1973 اسرائیل را وادار می کند که با مصر بجنگد زیرا می دانست با متوقف کردن صادرات نفت  کشورهای عربی، قیمت نفت چهار برابر خواهد شد  و به تبع آن ارزش دلار آمریکا نیز 4 برابر افزایش پیدا خواهد کرد و هنگامی که  چین و روسیه نیز اخیرا با هم تصمیم گرفتند که بدون دلار با هم معاملا ت نفتی بکنند امریکا به بهانه های مختلف ابتدا روسیه را تحریم و  سپس با چین  تحت عنوان  یک جنگ تجاری وارد کارزاری شد که تا کنون  بیش از 20 ارزش پول این دو کشور را  از بین برده است.
البته آمریکایها مجبور بودند که برای  حفظ و گسترش این نظام سلطه مالی  یک لباس زیبایی بدوزند و برتن این استثمار جدید بکنند تا کشورها مجاب به پیروی از آن شوند بنابراین قرار براین شد که برای جلوگیری از پول شوئی و وارد شدن پول های مشکل دار نظیر (پول خاکستری = درآمد مشروع منهای مالیات ، پول سیاه = درآمد نامشروع مانند قاچاق کالا ، پول کثیف = پول آغشته به خون نظیر قاچاق اسلحه و قاچاق اعضای بدن ) به چرخه پولی جهان یک سازمانی تاسیس شود که علاوه بر مبارزه با فساد جلوی این پول شویی ها را هم چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی بگیرد و البته بعد از عملیات 11 سپتامبر یکی دلیل دیگر هم بر این دلائل قبلی افزوده شد  و آن تامین مالی تروریسم بود با این دلائل زیبا و متقاعد کردن سایر اعضا،  پروژه کشورهای جی 7  تحت عنوان سازمان fatf    متولد شد.
هر کشوری که عضو این سازمان است مجبور خواهد بود که  لایحه های  چهارگانه زیر را با قوانین کشورش همسو نماید  1- کنوانسوین وین 1988 ، 2-کنوانسیون مبارزه با فساد. 3- کنوانسیون پالرمو . 4 -کنوانسیون تامین مالی تروریسم.
بنابراین هر عضوی که قوانین اش را منطبق با این 4  کنوانسیون نکند در لیست سیاه این سازمان قرار می گیرد و از کشورهای دیگر می خواهند که با این کشور اقدام مقابله ای انجام دهند.
پشت این ظاهر فنی و زیبا یک رفتار سیاسی نهفته است!  یکی نیست به ما بگوید که :  امریکا مگر عضو fatf  نیست؟  مگر یکی از بنیانگذاران این سازمان  نبوده است؟ پس چگونه توانسته است خلاف این استاندارد که اجازه پرداخت بیش از 10 هزار دلار را به هیچ کشوری نمی دهد یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار پول نقد را بعد از برجام به کشور ما تحویل بدهد؟ و باز هم این سوال منطقی بی جواب می ماند که چرا مذاکره کننده های ما از امریکا نخواستند که این پول را از طریق چرخش در نظام پولی دنیا به کشورمان بفرستد  غیر از این واقعیت  بوده است که  ما توسط fatf  تحریم بودیم و امریکا قادر به انجام چنین کاری نبود.  پس عملاً ما را از چاله تحریم ها بوسیله برجام درآورند و به چاه fatf  انداختند و درمقابل دّر غلطان را که صنعت هسته بود از دستانمان روبودند
 
این خوش خیالی بود که فکر می کردیم با برجام دیگر هر کاری می توانیم انجام دهیم در ست به مثابه این بود که ما فکر می کردیم هواپیمایی خریدیم و با ان می توانیم هرجا دلمان خواست پرواز کنیم غافل از این که ما باید هر پروازی را طبق قوانین یاتا  انجام می دادیم در غیر اینصورت  آن هواپیما با یک هواپیمای اسباب بازی هیچ فرقی ندارد .
آقایان  به ما جواب دهند که بانک های داخلی نه یک بانک های خارجی پس از الحاق ما به این سازمان چگونه می توانند بدون اجازه fatf با این 180 نفر شخصیت حقوقی و حقیقی که در فهرست تحریم قرار دارند  مراوده  مالی داشته باشد بانکی پرداخت کنند یادتان رفته است که بانک ملت و صادرات همین چند سااله پیش چنین مشکلی را در مواجهه  با قرارگاه خاتم برایشان پیش آمد  وای به  زمانی که بخواهیم با گروه های مقاومت مانند حزب الله و حماس ارتباط داشته باشیم.
بنابراین fatf  برای کشوری که بصورت تمام عیار درگیر یک  جگ اقتصادی است  به هیچ وجه  اقدام مناسب  نیست چرا که با افشای مبدا و مقضد پول ،در عرصه بین الملل آنچه که از دستمان خواهد رفت امکان دورزدن تحریم ها ست و این چیزی است که لشگر کت شلوار پوش خزانه داری امریکا مطالبه  می کند زیرا با این وسیله است که تحریم های های خودشان را اثر بخش می نمایند  

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *