انتخابات 26 اسفند 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

برنامه و دیدگاه های راهبردی جهت مدیریت شهرداری همدان برای دوره چهارساله 1396 تا 1400

تشریح برنامه ها و دیدگاه های راهبردی پیشنهادی مجید سجادی پناه با شعار “نگاه شورای و عملکرد جهادی” برای ارائه خدمات شایسته به عنوان شهردار همدان
1)      اهمیت کلیدی تعامل شهردار با شورای شهر همدان.
2)      مدیریت درون سازمانی و تشکیلاتی در شهرداری همدان.
3)      تعامل با شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر، نگاهی فراتر از ساخت کالبدی ، موضوعات فرهنگی و اجتماعی.
4)      دیدگاه های مالی، اقتصادی و جذب سرمایه گذاری.
5)      طرح ها و پروژه های عمرانی، امور زیربنایی، حوزه های شهرسازی و خدمات شهری.
6)      استفاده از فرصت ها و ظرفیت های ملی برای توسعه شهرهمدان.
7)      رویکرد اشتغالی زایی و کارآفرینی.
اهمیت کلیدی تعامل شهردار با شورای شهر همدان
بررسی سند راهبردی شهرداری همدان که قبلا مدون شده و برگرفته از اسناد بالادستی است امریست  بسیارضروری و بازنگری آن محتمل است که در راستای این بازنگری ، ازتمام ظرفیت و توان کارشناسی درون و بیرون شهرداری استفاده خواهد شد. طبیعتا در این بخش، سیاست های کلی نظام در حوزه مدیریت شهری، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر اسناد بالادستی  ابزار این نوع بازنگری تلقی خواهند شد.
·        طبعا سیاست گذاری شهرداری همدان با شورای اسلامی شهر بوده و شهردار “مجری”تصمیمات و مصوبات شورا و اسناد بالادستی است.
·        ارایه گزارش های مستمر ماهانه و فصلی به شورای محترم متناسب با اولویت ها و اهداف شورا و مجموعه مدیریت شهری که قطعا به درک مشترک و پیشبرد امور کمک خواهد کرد.
·        تقویت واحد پیگیری در زمینه اجرای مصوبات شورای شهر به گونه ای که امکان گزارش گیری آنلاین از آخرین وضعیت مصوبات در قالب تصاویر، وضعیت هزینه ها، پیشرفت فیزیکی و موانع احتمالی و راهکارها فراهم آید ” مونیتورینگ آنلاین مصوبات”
 
مدیریت درون سازمانی و تشکیلاتی در شهرداری همدان
علی القاعده دستیابی به اهداف و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت صرفا در سایه استفاده بهینه از ظرفیت های درون مجموعه شهرداری همدان  قابل تحقق می باشد و به نظر اینجانب یکی از تکالیف اصلی شهردار” ارتقا سطح عملکردی ، بهینه سازی و روان سازی امور و افزایش سطح بهره وری در داخل مجموعه شهرداری ” است که از طریق راهکارهای ذیل قابل حصول می باشد :
·        بهره گیری مناسب از ظرفیت سرمایه های انسانی مجموعه شهرداری همدان( تاکید بر کار تیمی، گزارش گیری مستمر از مدیران ، تحقق موضوع جانشین پروری ، ایجاد انگیزش و …)
·        تعریف ساز و کار اجرایی جهت شایسته سالاری و انتخاب مدیران کارآمد، توانمند و پاسخگو
·        تاکید بسیار جدی بر ” آموزش های درون سازمانی کارکنان ” در تمام رده های شغلی و افزایش مهارتهای فنی و ارتباطی.
·        ایجاد ساز و کار مناسب برای برقراری ” شفافیت ، انضباط مالی و تحقق بودجه مصوب سالانه” که در این راستا ، بهره گیری از نرم افزارها و تیم کارشناسی برای رصد آنلاین بودجه ، ردیف های درآمدی و هزینه ای و اجرای به موقع اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، مد نظر خواهد بود.
·        حرکت از ” مدیریت ستادی و جلسه محور ” به سمت ” مدیریت عملیاتی و اجرایی ” با تاکید بر بازدیدها و حضورهای میدانی.  بطوریکه پویایی و تحرک در شهرداری به بالاترین سطح خود برسد  .
·        استفاده مطلوب از ظرفیت ارزشمند ” سازمان های تابعه ” برای بهبود خدمت رسانی که از مرحله انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل کارآمد شروع شده ، با نظارت مستقیم و مستمر شهردار و معاونین شهردار ادامه پیدا می کند و نهایتا ادامه کارکرد مدیران عامل منوط به تحقق برنامه های تخصصی هر سازمان، خواهد بود.
·        ایجاد یا تقویت ” مرکز پژوهش و مطالعات شهری ” در شهرداری همدان  با همکاری جامعه دانشگاهی ، نخبگان و فرهیختگان شهر
تعامل با شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر ، نگاهی فراتر از ساخت کالبدی ، موضوعات فرهنگی و اجتماعی
با عنایت به جایگاه و اهمیت کلیدی شهروندان در مدیریت شهری، بخش عمده ای از منابع و امکانات شهرداری در مسیر تقویت ارتباطات موثر با همشهریان و ایجاد فضای مدیریت مشارکتی ، برنامه ریزی و تعامل با آنها خواهد شدکه بخشی از راهکارهای عملی به شرح ذیل می باشد:
·        “جذب حداکثری مشارکت شهروندان” بعنوان عامل اصلی در توسعه بهره وری مدیریت شهری و ضامن مشروعیت و مقبولیت تصمیمات و عملکردها.
·        ارتباط مناسب و سازنده با ” مساجد ، پایگاه های بسیج و مراکز فرهنگی ، مذهبی و قرآنی “
·        ایجاد سامانه های ارتباطی جدید با شهروندان به منظور پایه گذاری “مرکز خلاقیت شهروندی” جهت نظرخواهی ، ثبت پیشنهادات و نظرات مردمی و هدایت آنها به سمت اجرا در طول دوره.
·        ایجاد بستر مناسب برای حضور فعال ” سمن ها و تشکل های مردم نهاد ” در توسعه شهری و به خصوص تاکید بر مسولیت پذیری اجتماعی سمن ها .
·        تقویت “حوزه فوریت ها و اورژانس شهری”بعنوان عامل بسیار مهم در جهت افزایش رضایتمندی مردم
·        استفاده بهینه و مطلوب از ردیف بودجه آموزش های شهروندی با تاکید بر اولویت های ملی و شهری ) مانند مفاهیم دینی و مذهبی ، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی استفاده از کالاهای تولید داخل، موضوعات زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف آب، روان سازی ترافیک، اصلاح فرهنگ رانندگی و تردد شهری، کاهش تولید زباله شهری، ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی، اجرای موضوع تفکیک از مبدا زباله های خانگیو ….)
·        اطلاع رسانی شفاف و گسترده به همراه آموزش از نحوه محاسبه تعرفه ها و عوارض، مشوق ها، تخفیفات، نحوه صدور مجوزها و هر آنچه که مردم را به شهرداری همدان  مرتبط می کند، بطوریکه زمینه رانت و فساد به حداقل ممکن برسد.
·        پشتیبانی از فعال سازی ” شورایاری ها ” به عنوان بهترین عامل ارتباطی و جلب مشارکت های مردمی
·        حمایت از فعالیت های مرتبط با نشاط و شادابی و سلامت محوری در جامعه و توسعه ورزش های همگانی و عمومی.
·        ارتباط موثر با مطبوعات و رسانه ها به منظور گزارش دهی مستمر به صاحبان اصلی شهر و افزایش سطح اعتماد بین شهرداری و شهروندان محترم .
·        برنامه ریزی جهت توسعه و تجهیز پارک ها ، تفرجگاه ها و گردشگاه های شهری.
·        برنامه ریزی جهت فعال سازی مراکز شاخص فرهنگی، مذهبی و هنری در سطح شهر، مناطق و  محلات با هدف ارتباط مستمر با شهروندان، ارایه آموزش ها به منظور کاهش آسیب های اجتماعی.
·        کمک به ایجاد ” شهریاران و شهرداران جوان ” با همکاری شوراهای دانش آموزی در جهت رشد ” فرهنگ شهروندی ” و پرورش استعدادهای جوانان.
دیدگاه های مالی، اقتصادی و جذب سرمایه گذاری
·        فعال سازی بیش از پیش حوزه سرمایه گذاری و جذب مشارکت های خرد و کلان بخش های خصوصی و تعاونی در حوزه های مختلف، بعنوان عاملی که تاثیر فزاینده و چندین برابری نسبت به تامین منابع مالی داخلی شهرداری در اجرای پروژه های شهری دارد که در این زمینه باید همه شیوه های مشارکت در سرمایه گذاری( مشارکت مدنی  و BOT , BLT  و……) همچنین کلیه زمینه های کارکردی مشارکتی ( همانند ساخت و سازها ، خدمات شهری ، ایجاد بازارچه ها ، تبلیغات ، زیباسازی ، مبلمان شهری ، حمل و نقل عمومی ، تولید مصالح و تجهیزات مورد استفاده در شهرداری ها و …)را همزمان مدیریت کرد.
·        ایجاد ” پنجره واحد سرمایه گذاری ” جهت ارایه همزمان و متمرکز خدمات اداری ، صدور مجوزها و عقد قراردادها و خدمات مشابه به سرمایه گذاران به نحوی که دغدغه های اداری و بوروکراسی سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان در داخل شهرداری و مجموعه اداری شهر، به حداقل ممکن برسد .
·        شناسایی اولویت های سرمایه گذاری و زمینه های مشارکتی و تعریف بسته های تشویقی برای پروژه های شهری.
·        بهره گیری از ” تسهیلات و وام های ارزان قیمت ” برای اجرای طرح های شهری.
·        ایجاد ” نگاه برد – برد نسبت به متولیان صنعت ساخت و ساز” و تعریف بسته های تشویقی و حمایتی بطوریکه ضمن کمک به ایجاد رونق در این صنعت، مجموع درآمدهای شهرداری در بلند مدت را افزایش دهد.(البته با همکاری و همراهی دست اندرکاران و دستگاه های ذیربط(
·        افزایش سهم درآمدهای پایدار و مستمر و کاهش اتکا به جریمه محوری.
·        استفاده بهینه از زمین های با کاربری تجاری و خدماتی برای مشارکت با بخش خصوصی در جهت توسعه کسب و کارهای شهری و درآمدزایی.
·        فعال سازی جدی و عملیاتی ” کارگروه اقتصادی مقاومتی” با استفاده از ظرفیت های کارشناسی داخل شهرداری و مشاورین خبره با هدف تقویت اقتصادی و مالی شهرداری همدان بعنوان یک راهبرد مهم و کلیدی.
طرح ها و پروژه های عمرانی، امور زیربنایی، حوزه های شهرسازی و خدمات شهری
·        ” تعیین تکلیف کلیه طرح های نیمه تمام عمرانی و خدماتی” در حداقل زمان ممکن.  
·        الزام عوامل اجرایی و پیمانکاران به پایبندی و رعایت زمان بندی طرح ها و پروژه های شاخص و اجرای سیستم ” مدیریت پروژه “
·        الزام دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان دولتی جهت رعایت قوانین و ضوابط شهرداری و مشخصا “جلوگیری از دوباره کاری ها در معابر عمومی و خیابان ها ” .
·        برنامه ریزی برای پیاده سازی و اجرای ” طرح جامع ترافیک ” در طول دوره چهار ساله.
·        استفاده مناسب از ظرفیت های قانونی و سیاست گذاری مناسب برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونت گاه های غیر رسمی و اجرای پروژه های محرک توسعه.
·        سیاست گذاری های محوری جهت کمک به توسعه و تقویت مناطق شهری )با هماهنگی مراجع ذیربط( .
·        سیاست گذاری جهت پالایش عملکردی مرکزشهر به منظور گشایش فضایی و غلبه پیاده محوری به جای سواره محوری  (با هماهنگی مراجع ذیربط)
·        تهیه پیوست های فرهنگی ، اجتماعی و زیست محیطی برای طرح های شهری.
·        هماهنگی جهت بازنگری در طرح تفصیلی شهر و تعیین تکلیف املاک واقع در طرح های شهری جهت مدیریت و کنترل تکالیف شهرداری ( با هماهنگی مراجع ذیربط(
·        برنامه ریزی جهت بازنگری جامع در مقررات ساخت و ساز متناسب با شرایط اقتصادی روز که عملا منجر به کاهش زمینه های تخلفات ساختمانی خواهد شد، و این خود عامل بزرگی برای بازدارندگی قوانین و اثربخشی برخورد با تخلفات ساختمانی می گردد . (با هماهنگی مراجع ذیربط )
·        اجرای کامل طرح بازیافت زباله های شهری به لحاظ ضرورت های قانونی ، اجتماعی و زیست محیطی و کاهش هزینه های خدماتی و همزمان تولید درآمد پایدار.
·        ایجاد تفکر ایمنی و بهداشت در مجموعه شهرداری همدان و ” فعال سازی HSE” برای به حداقل رساندن مخاطرات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی با تمرکز برکارکنان عملیات( کارگران زحمتکش)و حرکت به سمت ایجاد شهر سالم، کم حادثه و به حداقل رساندن آسیب ها و خطرات احتمالی برای عموم شهروندان.
·        بالابردن سطح مکانیزاسیون ماشین آلات خدمات شهری،
·        تقویت زیرساخت های اطفا حریق و خدمات ایمنی و پیشگیری در شهر .
·        برنامه ریزی جهت بهینه سازی و کاهش بهای تمام شده خدمات شهری.
·        برنامه ریزی میان مدت برای نوسازی ناوگان عمومی با تاکید بر مصوبات بالادستی  و استفاده از بودجه های دولتی و فعال سازی بخش خصوصی.
·        اقدامات اجرایی جهت تکریم، آموزش و سامان دهی اجتماعی و فرهنگی فعالان حوزه های ناوگان حمل و نقل عمومی (رانندگان محترم تاکسی و اتوبوس های درون شهری(
·        ایجاد ” تغییرات بنیادین در صنعت حمل و نقل درون شهری” با توجه به تاثیر آن در رونق اقتصادی و اشتغالزایی ) استفاده از وسایط نقلیه متناسب ، مسیریابی بهینه و ایجاد خطوط ویژه درون شهری (
استفاده از فرصت ها و ظرفیت های ملی برای توسعه شهر همدان
برای رسیدن به حد مطلوب در توسعه شهری و حل و فصل مشکالت و دغدغه های شهروندان محترم ، قطعا استفاده از ظرفیت هایی فراتر از امکانات در دسترس و کنونی شهری همدان ، مورد نیاز بوده و این مهم در سایه تلاش و کوشش و استفاده از ظرفیت های ملی از جمله با راهکارهای ذیل میسر است:
·        برنامه ریزی و تلاش جهت اخذ ” بودجه های اثرگذار از ردیف بودجه های ملی ” بخصوص در اجرای طرح های شاخص و بزرگ مقیاس شهری.
·        استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی جهت اخذ تسهیلات  و مشوق ها یا اعتبارات مستقیم ملی.
·        ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت جذب و حضور سرمایه گذاران ) بخش های خصوصی و نیمه دولتی(و سرمایه گذاران خارجی برای اجرای پروژه های شهری.
رویکرد اشتغالی زایی و کارآفرینی
با عنایت به مشکل و دغدغه اصلی کشور و به ویژه شهر همدان در موضوع اشتغال جوانان، شهرداری همدان امکانات و فرصت هایی دارد که می تواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم از” فعالیت های کارآفرینی ”  البته در چارچوب قوانین و مصوبات شورا ، حمایت نماید . برخی از موارد به شرح ذیل می باشد :
·        همراهی با فعالان حوزه صنایع دستی ، محصولات هنری و محصولات مشاغل خانگی.
·        توجه به ” صنعت گردشگری شهری ” بعنوان یک منبع درآمد پایدار با توجه به پتانسیل های موجود.
·        توسعه فعالیت های مرتبط با صنعت گل و گیاه ، فعالیت های کشتارگاهی ، میادین میوه و تره بار و فعالیت های مشابه شهری.
·        کمک به کارآفرینان از طریق اختصاص بخشی از فضاهای تبلیغات شهری به آنها .
·        نگاه ویژه به فعال سازی بیش از پیش سایت کارگاهی از طریق ارایه بسته های تشویقی با رویکرد کاهش ترافیک درون شهری و کنترل و سامان دهی مشاغل مزاحم شهری و اشتغالزایی.
·        استفاده حداکثری از ظرفیت های تخصصی بومی از جمله شرکت های فنی مهندسی، حوزه فن آوری اطلاعات ، سازندگان تجهیزات و ادوات شهری و غیره
·        سامان دهی و هدایت کسب و کارهای غیر رسمی مانند دست فروشی ها و خرده فروشی ها و کسب و کارهای شبانه، جهت تاثیرگذاری در رونق اقتصادی و کاهش آسیب های اجتماعی .
روش های عملیاتی در راستای افزایش درآمدزایی و تقویت ساختارهای اقتصادی در شهرداری همدان
را هکارهای کوتاه مدت :
·        توجه به درآمد ناشی از نقد شوندگی مستقیم و یا تنزیل احتمالی چک های سر رسید نشده و در جریان وصول )چکها حداکثر 36 قسط و عمدتا بیست قسط می باشند)
·        تعیین تکلیف چک های برگشتی در ادوار گذشته از طریق راهکارهای حقوقی و قضایی.
·        اولویت دادن به ممیزی مکانها و املاک عمدتا با کاربری های تجاری، انتفاعی و با قابلیت بالای وصول مطالبات  با دیدگاه محوری و مکان های عمومی در سطح شهر همدان.
·        تعیین تکلیف” طلب و بدهی ” با ذینفعان مهم دولتی مانند تامین اجتماعی ، امور مالیاتی ، راه و شهرسازی ، شرکت های خدمات رسان (برق ، گاز ، آب و فاضالب و مخابرات (
·        تسریع در اجرای اتوماسیون ”  نرم افزار یکپارچه شهرسازی ، درآمد و نوسازی ” و اتصال آن به سایر نرم افزارها و پایگاه های داده شهرداری همدان به منظور تسهیل در ارایه خدمات و تسریع و شفاف سازی در وصول مطالبات.
·        پیگیری اجرای سیستم کشوری “وصول عوارض خودرویی” به عنوان یکی از ردیف های درآمدی پایدار
راهکارهای بلندمدت برای دوره چهارساله با دیدگاه های فعال سازی درآمدهای پایدار و تقویت و تثبیت ساختار اقتصادی
·        توجه جدی به موضوع سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی.
·        فعال سازی ” کارگروه اقتصادی و مالی” با حضور مدیران و کارشناسان مرتبط.
·        هماهنگی با دستگاه های مرتبط جهت الزام واحدهای صنفی به تعیین تکلیف پرونده های ملکی به عنوان پیش نیاز صدور جواز کسب و پرداخت عوارض مستمر مربوط به شهرداری.
·        ممیزی و شفاف سازی املاک متعلق به شهرداری همدان در محدوده شهر و ثبت و ضبط آنها در دفتر مخصوص املاک و دفاتر مالی به عنوان دارایی شهرداری همدان.
·        تعریف ماموریت سازمانی در حوزه مربوطه جهت احصاء آخرین ویرایش قوانین، ضوابط و مقررات مرتبط با شهرداری ها و آمار و ارقام شهری.
·        عقد تفاهم نامه سه جانبه با اتاق اصناف ، شهرداری و امور مالیاتی جهت اشتراک پایگاه های داده در خصوص اطلاعات واحدهای صنفی و تجاری فعال در سطح شهر همدان.
·        پیگیری اجرای نظام جامع شهرداری ها و ازجمله تبدیل سیستم حسابداری از نقدی به تعهدی ، نهادینه سازی تکنیک های مدیریت مالی در راستای ارتقا و ساماندهی وضعیت درآمدی.
·        رایزنی و پیگیری با سازمان شهرداری ها در خصوص پیگیری مبالغ مالی تحت عنوان کمک های بلاعوض، خرید ماشین آلات خدمات شهری، اخذ کمک مالی بابت اجرای کمربند سبز شهری و تسویه مطالبات دولت به شهرداری.
·        ایجاد ارتباط نزدیک با دستگاه هایی که در امر تسهیل و کمک به رفع موانع درآمد زایی شهرداری موثر هستند مانند  اداره کل اموردارایی ، امورمالیاتی ، دیوان محاسبات ، بازرسی کل ، دیوان عدالت اداری ، دادگستری و ….
·        تسریع در اجرای ممیزی شهر همدان  جهت شناسایی درآمدهای پایدار (مانند عوارض نوسازی ، بهای خدمات جمع آوری و حمل زباله و …)و همچنین درآمدهای ناپایدار (مانند جرایم ساختمانی ، عوارض تفکیک ، تجمیع ، تغییر کاربری ، تبدیل و …. .(
·        سامان دهی و تعیین تکلیف وضعیت تبلیغات شهری به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار.
·        برنامه ریزی جهت استقلال مالی برخی از سازمان های تابعه مانند اتوبوس رانی ، تاکسیرانی ، خدمات موتوری ، سیما و منظر شهری و ….
·        رایزنی و ارتباط با وزارتخانه های مرتبط جهت جذب حداکثری کمک های دولتی از محل ردیف های بودجه ملی.
·        ایجاد زمینه و امکان برای مشارکت های مردمی در تامین هزینه های مربوط به خدمات شهری از طریق خودیاری و هدایای دریافتی (مانند احداث پارک های محلی و یا ساخت و تکمیل معابر شهری با کمک و مشارکت شهروندان ) استفاده از ظرفیت معابر شهری ، حاشیه خیابان ها و پارکینگ های عمومی جهت سامان دهی ترافیک و افزایش درآمد زایی.
·        حرکت به سمت تدوین و تصویب و اجرای بودجه های عملیاتی منطبق با شرایط واقعی در شهرداری همدان که موجب نزدیک شدن بودجه مصوب به وضعیت عملکرد، می گردد. (در تدوین تعرفه های درآمدی به عنوان پایه اصلی درآمدهای شهرداری ، اصول سادگی ، شفاف سازی یا به روز رسانی ، امکان اجرا در نرم افزاری های جامع شهرسازی ، درآمد نوسازی و انطباق با قوانین ، مد نظر قرار می گیرد ).
·        استفاده از ظرفیت های درآمدزایی و تجاری برای تامین اعتبار برخی از کارهای عمرانی و خدماتی در سطح شهر مانند ایجاد پله برقی با تهاتر تبلیغات و کیوسک های فروش در کنار پل ها و یا استفاده از پتانسیل اقتصادی در فضای سبز برای هزینه نگهداری فروش اغذیه و خدمات مرتبط
 
برخی از روش های کاربردی برای کنترل هزینه ها در شهرداری همدان
·        توجه دقیق به تناسب بودجه های هزینه ای با ردیف های درآمدی ( هزینه ها باید بصورت متوازن و متناسب با میزان درآمدها ، صورت پذیرد(
·        ایجاد انضباط مالی و بودجه ای در خصوص اطمینان از وجود ردیف بودجه و اعتبار متناسب قبل از اقدام به انجام خریدها ، عقد قراردادها و سایر خدمات.
·        تغییر نگرش جدی در نحوه هزینه کرد مشترک شهرداری با سایر دستگاه ها و تمرکز بر وظایف اصلی و ذاتی شهرداری.
·        بازنگری در نحوه تنظیم عقود، قراردادها ، معامالت و واگذاری ها به نحوی که کمترین هزینه ها و خسارت های احتمالی و جرایم به شهرداری تحمیل شود.
·        تقویت سیستم انبارداری جهت استفاده بهینه از امکانات موجود.
·        برقراری نظام جامع نگهداری از اقلام   سرمایه ای ، لوازم و تجهیزات.
·        کنترل کامل و بازنگری در شیوه های خرید کالا ، مصالح ، تجهیزات و خدمات در حوزه کارپردازی.
·        کنترل وکاهش بهای تمام شده خدمات ارایه شده توسط شهرداری به شهروندان از طریق استانداردسازی فعالیت ها ، عملکردها و هزینه ها
·        پایش مستمر هزینه های نگهداری و تعمیرات ماشین آلات  عمرانی و خدماتی شهرداری جهت تصمیم گیری درست در خصوص برون سپاری احتمالی و موارد مشابه.
·        توجه جدی به کیفیت پروژه های عمرانی ، موضوع نظارت و استفاده از مصالح و تجهیزات با عمر بالا ( کنترل بهای تمام شده طرح ها و خدمات)
·        توجه جدی و عملی به تعهد حسن انجام کار پیمانکاران عمرانی و خدماتی.
·         رعایت دقیق زمان بندی طرح و پروژه های عمران شهری چراکه با افزایش دوره ساخت طرح ها ، قیمت تمام شده و میزان هزینه ها ، بالاتر می رود.
·        توجه به بیمه حوادث غیرمترقبه جهت به حداقل رساندن و کنترل هزینه های احتمالی در برابر خسارت های وارده به املاک  شهری و جلوگیری از پرداخت خسارت های متعدد و اتفاقی به شهروندان آسیب دیده .
·        به سرانجام رساندن کامل پروژه های عمرانی در مراحل پایانی کار و جلوگیری از اتلاف مصالح ساختمانی و امکانات مستقر در پروژه ها که ظاهرا تمام شده ولی عملا تکمیل نشده است .
·        ایجاد و تقویت اکیپ های فوریت و اورژانس شهری با دیدگاه نگهداری از اماکن و معابر عمومی شهر و جلوگیری از تخریب امکانات ، منابع و تجهیزات ) بعنوان مثال جلوگیری از افزایش سطح آسیب دیدگی آسفالت ، ترمیم جدول و….)
·        ایجاد سازو کار و نرم افزار کنترل و مدیریت هزینه های مربوط به مصرف حامل های انرژی ) آب ، برق ، گاز شهری ، سوخت خودروها و هزینه های تلفن (.
·        ایجاد سکوهایی مخصوص خانوارها در پارک ها و فضاهای سبز برای جلوگیری از تخریب فضاهای سبز و کاهش هزینه های مربوطه.
·        ایجاد محدودیت های جدی و اعمال جرایم جهت جلوگیری از تخریب و دوباره کاری پوشش آسفالت خیابان ها و معابر عمومی با هزینه های سنگین.
 

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *