سجادی پناه 25 بهمن 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

غلامحسین دوانی با اشاره به نقدینگی در برنامه “گفت‌وگوی اقتصادی” رادیو گفت‌ و گو، اظهار داشت: در حال حاضر نقدینگی کشور به 850 هزار میلیارد تومان می رسد که نشان می دهد، دولت پول چاپ کرده است. چاپ این میزان پول بدون پشتوانه تولیدی باعث خواهد شد، سال آینده سال بسیار سختی برای اقتصاد باشد به طوری که با وجود برطرف شدن تحریم ها مشکلات مان، بروز خواهد کرد.

برنامه “گفت‌وگوی اقتصادی” با موضوع تاثیرات کسری بودجه در فرآیند تصمیم گیری کشور و با حضور دکتر جواد طاهر پور عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مجید سجادی پناه کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، غلامحسین دوانی عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، مدرس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و لیلا لطفی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی روانه آنتن شد.
لیلا لطفی در ابتدا با اشاره به رفع موانع صادرات نفت در اثر توافق هسته ای و چشم انداز مثبت رشد اقتصادی در سال آتی، در عین حال اظهار داشت: با توجه به شرایط رکود سال های اخیر و تداوم روند کاهشی قیمت نفت خام و عدم اطمینان از تحقق برخی از اقلام درآمدی دولت، منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه 1395 از بیش برآوردی برخوردار بوده است و به نظر می رسد بخشی از آن قابل برآورد نباشد.
این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی به آمار مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمار در لایحه بودجه سال آینده وابستگی به نفت تفاوتی با قانون سال 94 ندارد. برای منابع نفتی در بودجه سال 95 شاهد رشد 28 درصدی هستیم که حدود 685 هزار میلیارد ریال است و با توجه به ظرفیت تولید نفت کشور و پیش بینی قیمت نفت در سال 1395 بخشی از آن محقق نخواهد شد.
غلامحسین دوانی با بیان اینکه بعد از انقلاب هر ساله شاهد این بوده ایم که دولت ها مدعی بودند درآمد را می خواهند کاهش دهند، اظهار داشت: در واقع دولت ها مدعی بودند درآمدهای غیرنفتی را جایگزین درآمدهای نفتی می کنند ولی متاسفانه هیچ سالی هم شاهد نیستیم، چنین اتقاقی افتاده باشد، چون راحت ترین کار برای دولت ها این است که دسترسی به درآمد نفتیِ آسانی، داشته باشند.
وی سایر درآمدها را نیازمند برنامه ریزی دانست و عنوان داشت: برای دولت هایی که فاقد برنامه ریزی استراتژیک هستند، چه بهتر است که به نفت اکتفا کنند.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که این مشکل نفتی از دو یا سه سال پیش قابل تصور بود یعنی همه محافل نفتی دنیا معتقد بودند، دسترسی شرکت های نفتی به تکنولوژی شیل اویل باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد. ما نیز در منطقه ای بودیم که درگیر جنگ بود و طبیعی است که دولت های بزرگ اجازه رشد نفت را ندهند.
دوانی با ابراز تعجب از تصمیم دولت مردان بیان داشت: ظرفیت نفتی ما کاملا مشخص است و به دلیل صدمات و آسیب هایی که خورده بودیم، امکان اینکه بیشتر از این نفت صادر کنیم، وجود نداشت. در بهترین سال ها 2/2 میلیون بشکه نفت صادر کردیم و بیشتر از آن صادر نکردیم، ضمن اینکه در کنار ما عراق نیز به بازار جهانی پیوسته است که مشخص نیست چقدر نفت استخراج می کند، زیرا در آن کشور آماری وجود ندارد.
عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، نقش کشورمان را در بازار نفت کم دانست و خاطرنشان ساخت: دولت می توانست به درآمدهایی دیگری اکتفا کند که این کار را انجام نداده است. به عنوان مثال در پیش نویس لایحه برنامه، تصور شده بود معافیت های مالیاتی را لغو خواهند کرد ولی در برنامه ای که الان ارائه شده، دوباره نهادهایی که باید مالیات می دادند، در نظر گرفته نشدند.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده درآمدهای مالیاتی کشور بیش از این ظرفیت، قابل تحقق و دسترسی است به شرط اینکه چتر مالیاتی کشور گسترده شود. 
این مدرس دانشکده اقتصاد در خصوص میزان کسری بودجه اعلام کرد: سال گذشته پیش بینی می شد، 50 هزار میلیارد دلار کسری بودجه داشته باشیم که به طور یقین در حال حاضر بیش از 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. متاسفانه شیوه نامرسومی هم راه افتاده است و اعلام می کنند همه چیز محرمانه است! این در حالی است که گفته می شود دولت باید پاسخگو باشد و همه چیز را شفاف بگوید.
مدیریت دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقدینگی گفت: در حال حاضر نقدینگی کشور به 850 هزار میلیارد تومان می رسد که نشان می دهد، دولت پول چاپ کرده است. چاپ این میزان پول بدون پشتوانه تولیدی باعث خواهد شد، سال آینده سال بسیار سختی برای اقتصاد خواهد بود به طوری که سال 94 بسیار بهتر از سال آینده می باشد و با وجود برطرف شدن تحریم ها مشکلات مان بروز خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بخش تولیدی زمین گیر است، اظهار داشت: بعید است خارجی ها بتوانند بخش تولید ما را از روی زمین بلند کنند. البته این بدان معنا نیست که مشکلات حل شدنی نیستند ولی این در صورتی اتفاق می افتد که از تولید ملی حمایت کنیم.
در ادامه دکتر مجید سجادی پناه با بیان اینکه کسری بودجه از سال 1350 در اقتصاد کشورمان خیمه زده است، اظهار داشت: این کسری بودجه سال ها است که با شدت و ضعف، اقتصاد ما را آزار می دهد که تاثیر آن نیز بسیار زیاد است.
وی با هشدار از عواقب خطرناک کسری بودجه بیان داشت: همین کسری بودجه بود که اقتصاد یونان را به فروپاشی رساند و بنابراین باید با آن اندیشمندانه مقابله کنیم.
وی افزود: امسال 236 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بودجه سال 94 پیش بینی کرده بودیم. وقتی دولت بودجه را
می بست، نفت 100 دلاری در ذهنش بود ولی وقتی که لایحه را داد، نفت 72 دلار شد ولی مجلسی ها نفت را با 50 دلار بستند. همین امروز قیمت نفت، 29 دلار است. بنابراین چیزی حدود 156 هزار  میلیارد تومان از درآمدهای ما محقق نشد.
این کارشناس اقتصادی به بودجه سال 95 اشاره کرد و بیان داشت: وقتی به بودجه سال آینده نگاه می کنیم، 267 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کردیم در حالی که قیمت نفت را 40 دلار حساب کرده ایم. کارشناسان اوپک و موسسه گالوپ پیش بینی کرده اند که نفت، 20 دلار برای سال آینده خواهد بود.
قابل ذکر است؛ برنامه “گفت‌وگوی اقتصادی” هر شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیو گفت‌وگو پخش می شود و فایل صوتی آن در سایت شبکه موجود است.
 

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *