انتخابات 10 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 47 دقیقه
کپی شد!
0
پایگاه خبری صاحب نیوز بررسی می کند :

بررسی وزرای احتمالی کابینه رئیسی

سجادی پناه کاندیدای وزارت

پنجشنبه۱۴ مرداد کار دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد و دولت تازه نفس سید ابراهیم رئیسی مدیریت کشور را با مشکلات عدیده برعهده خواهد گرفت. باید دید رئیسی چه افرادی را برای جلب اعتماد مردم به مجلس می فرستد.

TOPSHOT-IRAN-POLITICS-RAISI-VOTE

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ – یکشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۱۰

به گزارش صاحب نیوز؛ آخرین نفس های دولت دوازدهم و ریاست جمهوری حسن روحانی درحالی کشیده می‌شود که گمانه زنی های مختلفی برای کابینه احتمالی دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی شنیده می‌شود.از چهره های جدید و جوان تا وزرای دولت های پیشین و نمایندگان مجلس و حتی برخی از اعضای تیم حسن روحانی در این گمانه زنی ها دیده می‌شوند،گمانه زنی هایی که خیلی دور از ذهن هم نیست.در این گزارش رزومه مطرح ترین افراد برای حضور در کابیته رئیسی را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت کشور

علیرضا زاکانی: متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهر ری سیاستمدار اصولگرا، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او، مسئول اسبق سازمان سازمان بسیج دانشجویی و نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را برعهده داشته‌است. او فعالیت مطبوعاتی نیز دارد و علاوه بر دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، صاحب وب سایت خبری جهان نیوز و هفته نامه پنجره است. زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است و در بیمارستان دولتی امام خمینی تهران و مجتمع درمانی ولیعصر مشغول به طبابت است.  او پیش از این، در زمینه پژوهشی رادیوداروها نیز فعالیت مختصری داشته است.

علیرضا افشار زاده: متولد سال ۱۳۳۰ در مشهد است. معاون سیاسی وزیر کشور، معاون وزیر کشور در امور اجتماعی، فرهنگی و شوراها، قائم‌ مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور از جمله سوابق اجرایی او است. افشار در هنگام تشکیل دولت نهم، یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت دفاع بود.

محمدصالح جوکار زاده: متولد  ۱۳۳6 در شهر یزد، نماینده یزد در مجلس یازدهم است. او پس از پایان دوره نهم مجلس به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران از ۱۹ آذر ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸ مشغول بود و پس از آن با شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده شهرستان‌های یزد و اشکذر انتخاب شد. از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به موارد فرمانده سپاه پاسداران یزد، هرمزگان، چهارمحال بختیاری و ریاست بسیج دانش آموزی و فرهنگیان کل کشور و معاون پارلمانی سپاه نیز اشاره کرد.

حسین دهقانی پوده زاده: متولد ۱۲ اسفند ۱۳۳۵ سیاست‌مدار و نظامی است، که هم‌اکنون به‌عنوان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی فعالیت می‌کند. وی در دولت یازدهم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. دهقان دانش‌آموخته دکتری مدیریت و کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران است. وی فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه، از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه بود. دهقان در دولت هفتم بعنوان قائم‌مقام وزیر دفاع و در دولت‌های هشتم و نهم؛ بعنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرد.

فداحسین مالکی: متولد ۱۳۳۰ روستای اسماعیل قنبر در بخش شیب‌آب سابق شهرستان زابلسفیر سابق ایران در افغانستان و دبیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌باشد مالکی در انتخابات مجلس یازدهم به عنوان نماینده دوم حوزه انتخابیه زاهدان انتخاب شد. وی در شهریور ۱۳۹۱ به عنوان عضو و رئیس هیئت مدیره باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران انتخاب شده‌بود. وی در سال ۱۳۹۸ به عنوان نماینده شهر زاهدان از استان سیستان و بلوچستان برگزیده شد و در انتخابات مجلس شورای اسلامی رای آورد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

احمد وحیدی: متولد ۱۳۳۷ شیراز فرمانده نظامی و سیاست‌مدار  است، که هم‌اکنون به‌عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کند، همچنین ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را برعهده دارد. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است. او از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود و در فاصله سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس را برعهده داشت. وحیدی در دولت هشتم از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون طرح و برنامه وزیر دفاع و در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ قائم‌مقام وزیر دفاع بود. وی در دولت دهم، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بود.

امیرعلی حاجی‌زاده: متولد ۹ اسفند ۱۳۴۰ در تهران فرمانده ارشد نظامی است که هم‌اکنون به‌عنوان فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

محمدحسن نامی: متولد ۸ آبان ۱۳۳۲ در بیجگان نظامی ایرانی و وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات است.او دارای درجه نیروی نظامی و با رسته پیاده به نیروی زمینی ارتش ملحق شد و در طول جنگ ایران و عراق در عملیات‌های متعددی حضور داشته‌است و بیش از ۱۰۰ ماه در مناطق جنگی و نظامی سابقه فعالیت دارد او پس از پایان جنگ به عنوان نماینده ارتش به کشور کره شمالی اعزام شد و بعد از آن به سمت معاونت اطلاعات ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی برگزیده شد در سال ۱۳۸۴ و در زمان تصدی مصطفی محمدنجار در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، او به سمت ریاست سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منصوب شد و تا سال ۱۳۹۱ این سمت را در اختیار داشت. او پس از برکناری رضا تقی‌پور در آذرماه سال ۱۳۹۱ و سرپرستی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بر این وزارتخانه، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ محمدحسن نامی معاون وزیر دفاع را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.

حبیب‌الله سیاری: متولد ۱۹ دی ۱۳۳۴ در نوبندگان فسا دریادار و تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده این نیرو از ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۶ بود. وی هم‌اکنون رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است پیش از این وی از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون امور اجرایی و پشتیبانی رزمی ستاد مشترک ارتش بود و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ بعنوان جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش فعالیت می‌کرد. سیاری در سال ۱۳۵۳ به استخدام ارتش ایران درآمد و پس از طی دوره مقدماتی در رشته تکاوری فعالیت در نیروی دریایی ارتش را آغاز کرد. او دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذرانده‌است.  وی در طول جنگ ایران و عراق از تکاوران نیروی دریایی ارتش بود و ۷۵ ماه حضور فعال در جنگ در سوابقش ثبت شده‌است، همچنین جانباز ۷۵٪ می‌باشد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت مسکن و شهرسازی

عبادالله عبداللهی: متولد ۱۳۳۹ نورآباد است، که هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل یکی از گروه های ستاد اجرایی فرمان امام در امور سازندگی( پالایشگاه، نیروگاه و … ) فعالیت می‌کند. او در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را برعهده داشت.و بعد از آن بعنوان مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران در امور سازندگی مشغول بوده و هم اکنون مدیرعامل یکی از هلدینگ های نفت و گاز مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام می باشد. وی در سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه بود و فرماندهی تیپ ۱۱۰ بروجرد را برعهده داشت. عبداللهی در سال ۱۳۶۷ به ستاد فرماندهی کل قوا منتقل شد و به معاونت بازرسی غرب کشور منصوب گردید. وی در فاصله سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ فرمانده قرارگاه سازندگی غرب بود، از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ بعنوان مدیرعامل موسسه سازندگی بعثت و از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ نیز بعنوان مدیرعامل موسسه سازندگی جوادالائمه فعالیت می‌کرد. عبداللهی در سال ۱۳۸۶ به فرماندهی قرارگاه قرب کربلا منصوب شد و تا سال ۱۳۹۱ نیز در این جایگاه فعالیت کرد. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران مدیریت ساخت آخرین مدرک تحصیلی ایشان اخذ دکتری مدیریت صنعتی است.

محمد علی‌آبادی: متولد ۱۳۳۵ در اراک سیاستمدار ایرانی، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، رئیس سابق کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، سرپرست وزارت نفت در کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد و رئیس سابق سازمان شیلات است. محمد علی‌آبادی دارای مدرک کارشناسی ارشد راه و ساختمان و کارشناسی ارشد معماری است. عضویت در شورای جهاد سیستان و بلوچستان، معاونت وزیر راه و ترابری و معاون بنیاد مستضعفان و جانبازان، معاونت عمرانی شهرداری تهران، معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی، ریاست سازمان شیلات و… در کارنامه اوست.

سید پرویز فتاح: متولد ۱۳۴۰ قره‌باغ، ارومیه سیاست‌مدار و مدیر اجرایی است که هم‌اکنون به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند همچنین از اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی است. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. فتاح فعالیت سیاسی خود را از جهاد سازندگی آذربایجان غربی آغاز کرد سپس در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست. وی در دولت نهم، در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیرو بود، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ بعنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نیز ریاست کمیته امداد امام خمینی را برعهده داشت.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

غلامرضا خواجه سروی: استاد دانشگاه و سیاستمدار است که هم‌اکنون مدیرعاملی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را برعهده دارد. وی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق و عضو هیئت علمی این دانشگاه بود که پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، ابتدا قائم مقام محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دوران محمدمهدی زاهدی شد. با انتخاب کامران دانشجو برای تصدی وزرات علوم در دولت نهم، خرمشاد از وزارت علوم خارج شد و جای خود را برای خواجه سروی باز کرد و بدین ترتیب خواجه سروی معاون اجتماعی و فرهنگی کامران دانشجو شد. در آبان ماه ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا وزیر علوم غلامرضا خواجه سروی را از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برکنار کرد و در آذرماه ۱۳۹۲ به جای او سید ضیاء هاشمی را منسوب کرد. از اسفندماه ۱۳۹۶ از سوی معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، خواجه سروی به عنوان مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک منصوب کرد. دکتر خواجه سروی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی مدرس دروس تخصصی رشته علوم سیاسی است.

محمدباقر خرمشاد: در سال 1342 در شهر گنبد کاووس متولد شد. پس از اعزام به خارج، کارشناسی ارشد دوم خود را در رشتۀ علوم سیاسی (با گرایش سیاست تطبیقی) از دانشگاه لیون 2 فرانسه گرفت و همچنین موفق به اخذ درجۀ دکتری در علوم سیاسی (با گرایش جامعه شناسی سیاسی) از همان دانشگاه شد. خرمشاد که پس از مدتی فعالیت به عنوان معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران، در سال 1389 به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شده است. سوابق اجرایی دیگری از جمله معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مسئول دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای علمی مجلات پژوهشی «علوم سیاسی»، «اندیشه انقلاب اسلامی ایران»، «پژوهش حقوق و سیاست»، «دانش سیاسی»، «رهیافت سیاسی و بین المللی»، «پژوهش و مجلس»، «نامه دولت اسلامی» و همچنین دبیری جشنواره بین المللی فارابی، همایش بین المللی مردم سالاری دینی و جشنواره ملی توسعه اجتماعی و… را در کارنامۀ خود دارد.

سید محمد حسینی: متولد۱۳۴۰ در شهر رفسنجان و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی است. وی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دولت دهم و نماینده اسبق دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. حسینی به مدت ۴ سال رایزن فرهنگی ایران در کنیا بود و پس از آن در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم از شهر رفسنجان به مجلس راه یافت. حسینی در دولت نهم قائم مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه پیام نور بود و سوابق فعالیت‌های مدیریتی در صداوسیما را نیز در کارنامه خود دارد. وی همچنین از اعضای هیئت امنای دانشگاه شهیداشرفی اصفهانی و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران می‌باشد.

سید محمود نبویان: متولد ۸ فروردین ۱۳۴۴ در بابل نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، عضو جبهه پایداری و دانشیار گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی است. او نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس بوده‌است.

عباس کریمی: متولد مهرماه سال ۱۳۴۴ در یزد ، استاد تمام گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران است. عباس کریمی ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را از سال ۸۵ تا ۸۸ برعهده داشت. ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال‌های ۷۸ تا ۸۱ مشاور حقوقی دو وزارتخانه، عضو شورای سرپرستان مؤسسه حقوق تطبیقی و سردبیر و مدیرمسئول چند مجله حقوقی از دیگر مسئولیت‌های وی بوده‌است.

روح‌الله متفکر آزاد: سیاستمدار و دانشیار دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز است. وی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست شناسی عمومی از دانشگاه تبریز و دکترای تخصصی خود را در رشته زیست شناسی بیوشیمی از دانشگاه کانازاوای ژاپن اخذ کرده است. همچنین پدر وی ، دکتر محمد علي متفکر آزاد استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز است.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت گردشگری ، صنایع دستی و میراث فرهنگی

سید عزت‌الله ضرغامی: متولد ۶ اسفند ۱۳۳۸ تهران سیاستمدار  است، که هم‌اکنون بعنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. وی برای مدت ۱۰ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. او یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در اشغال سفارت آمریکا نقش داشت. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۶۱ در برنامه رادیویی آغاز کرد. ضرغامی از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس بود و از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ نیز معاونت امور سینمایی وزیر فرهنگ را برعهده داشت. در دولت هفتم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتقل شد و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاون وزیر دفاع در امور مجلس آن وزارت بود. سال ۱۳۷۹ در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، به معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این جایگاه فعالیت کرد.

عباس مسجدی آرانی: متولد 1348 است.

عباس مسجدی آرانی پزشک و متخصص روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. مسجدی معاون اداری و مالی و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور، بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور، مشاور وزیر بهداشت در دولت نهم و دهم، رئیس کمیته روان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور را در تجربه کاری خود دارد.وی از سال 98 به عنوان رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور منصوب شده است.

حامد فروزان: معاون بین الملل بنیاد‌‌‌ ایران شناسی و رئیس اند‌‌‌یشکد‌‌‌ه پیشرفت گرد‌‌‌شگری است.

علی اکبر رضایی:  استادیار مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است. وی یک پژوهشگر اجتماعی است.

حسین هاتفی فارمد: معاون صنایع دستی کشور است.وی از ایتدا در سازمان صنایع دستی کشور فعالیت می‌کرده است.

ولی‌الله فرزانه: سیاستمدار متولد شهر محمودآباد استان مازندران است. وی موفق شد در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، از حوزه انتخابیه نور و محمودآباد از استان مازندران انتخاب شد و به مجلس راه یابد. از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به ریاست سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد.

آرش لشکری الوار: در سازمان تعزیرات حکومتی مشغول به فعالیت است. او مدیر کل حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت نفت

رستم قاسمی: متولد  ۱۳۴۳ سرگاه نظامی و سیاست‌مدار اصولگرای ایرانی است که در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۹۴ است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او در فاصله سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود.

از دیگر سوابق اجرایی و تخصصی مهندس رستم قاسمی می‌توان به عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی نیروی نفت سپانیر: مجری پروژه های متعدد در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، رئیس هیئت مدیره کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو) مجری ساخت کشتی های تجاری و نفتکش، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح (ع) مجری پروژه های بزرگ دریایی، فرمانده مهندسی قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم الانبیاء(ص) و فرماندهی مهندسی نیروی دریایی سپاه اشاره کرد.

عبدالحسین بیات: در سال 1341 در حومه شهرستان خمین متولد شد. وی در رشته مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات در سال 1368 فارغ التحصیل شد. وی در دوره‌های آموزش ضمن خدمت شرکت کرد. همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) مدیریت کسب و کار(MBA)   از دانشگاه کلگری است که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. وی از سال 1385 در سمت مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر (مجری طرح در منطقه عسلویه) به خدمتگذاری ادامه داد. از دیگر مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی عبدالحسین بیات می توان به مسئول کنترل کیفیت و اسناد فنی طرح مجتمع پتروشیمی اراک، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره پتروشیمی بوشهر و معاونت وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت نیرو

حمید چیت‌چیان: متولد ۱۳۳۶، تبریز وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم بوده ‌است. او پیش از این مشاور عالی و قائم مقام وزارت نیرو دولت نهم، عضو هیئت ‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران، معاون وزیر نیرو در امور انرژی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، قائم مقام وزیر و مشاور عالی وزیر و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو نیز بوده‌است. همچنین وی در تأسیس و پایه‌گذاری مؤسسه‌های مهمی از جمله مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا)، سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، مرکز اطلاعات انرژی ایران و آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی ایران نقش داشته‌است. چیت‌چیان فعالیت سیاسی خود را با حضور در سپاه آذربایجان شروع کرد و پس از تجربه سطوح مختلف فرماندهی با شرکت در انتخابات مجلس و کسب رأی اول از استان، نماینده آذربایجان شرقی (تبریز) در دوره سوم مجلس شورای اسلامی شد.

سید پرویز فتاح: متولد ۱۳۴۰ قره‌باغ، ارومیه سیاست‌مدار و مدیر اجرایی است که هم‌اکنون به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند همچنین از اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی است. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. فتاح فعالیت سیاسی خود را از جهاد سازندگی آذربایجان غربی آغاز کرد سپس در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست. وی در دولت نهم، در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیرو بود، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ بعنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نیز ریاست کمیته امداد امام خمینی را برعهده داشت.

عباس علی‌آبادی: متولد ۱۳۴۰، اراک استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی است. او سابقه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و اکنون مدیرعامل گروه مپنا است. عباس علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز توربین‌های گازی در دانشگاه‌های مختلف کشور است. از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره نمود.  از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود. او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، دولت این کشور در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد.

حبیب پور اسدالله: عضو گروه مشاوران جوان وزارت نیرو بوده و در کارگروه مشترک بسیج و جوانان فعالیت می‌کند.

مالک شریعتی نیاسر: سیاستمدار اصولگرا است. وی توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی  از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب گردد. از سوابق وی می‌توان به عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو، عضو کمیته راهبری مرکز انرژی سبز ایران در بخش بین‌الملل وزارت نیرو، مجری طرح دبیرخانه قانون جامع اصلاح الگوی مصرف انرژی در وزارت نیرو، مشاور پژوهشکده انرژی و محیط زیست پژوهشگاه نیرو و مشاور در کمیسیون انرژی و مشاور رئیس «کمیسیون برجام» در مجلس نهم اشاره کرد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت

فخرالله مولایی: متولد سال 1342 قزوین است.وی دارای دکترای مدیریت کسب و کار با گرایش مدیریت استراتژیک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ( دانشگاه صنایع و معادن ) است. از سوابق اجرایی وی می‌توان به معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مدیرعامل ونائب رئیس هئیت مدیره هلدینگ صنایع غذایی ، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری، مدیر عامل و نائب رئیس،هئیت مدیره شرکت صنعتی و معدن توسعه ملی ( سهامی خاص)، مشاورعالی رئیس سازمان بازنشستگی کشوری و رئیس هئیت مدیره شرکت صبا فولاد خلیج فارس (تولید بریکت گرم)، مشاورعالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، رئیس هئیت مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، معاون پشتیبانی و منابع انسانی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، عضو کمیسیون امور زیر بنایی دولت، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی و عضوهئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ،صنایع، معادن و کشاورزی اشاره کرد.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی: متولد ۱۳۳۲ در قائم‌شهرنماینده حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در دوره پنجم و دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. اکبری توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی  از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب شود. برخی دیگر از سوابق عزت الله اکبری تالارپشتی عبارتند از  رئیس فراکسیون سرمایه گذاری خارجی مجلس شورای اسلامی (دوره هشتم)، رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران (مدیر نمونه ملی در دوران تصدی)، عضو هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی، ایران، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت، رئیس کارگروه ساخت داخل اقلام ده­گانه استراتژیک صنعت نفت با رویکرد اقتصاد مقاومتی و معاون اداره سازمانهای بین المللی وزارت امور خارجه اشاره کرد.

مهدی غضنفری: متولد ۱۳۳۹ در الیگودرز وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد بود. او سابقه تدریس در مدارس این شهر به عنوان معلم را دارد. او همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز می‌باشد. غضنفری از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ رئیس دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران بود و سال‌های ۱۳۸۸–۱۳۸۴ در سمت معاون وزیر بازرگانی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت مشغول به کار بود.
وی در سال ۱۳۸۸ و توسط محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت بازرگانی به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز ۱۲شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد. غضنفری بعد از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی شد و وی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

مهرداد بذرپاش: متولد ۱۳۵۹ در تهران سیاستمدار و رئیس دیوان محاسبات کشور ایران است. او همچنین صاحب‌امتیاز روزنامه وطن امروز و معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام می‌باشد. پیش از این، بذرپاش نماینده مردم تهران عضو هیئت‌رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی، قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه، رئیس هیئت مدیره بنیاد اجتماعی احسان، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور بوده‌است.

فرهاد تقوا منش: سابقه مدیریت چند شرکت بزرگ، عضویت در هیات مدیره چند واحد تولیدی و فعالیت‌های، صنعتی، معدنی و بازرگانی بیشماری را در کارنامه خود دارد و با امور صنعت، معدن و تجارت آشنایی کامل دارد. وی در آذر 99 نیز به عنوان مدیرعامل شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز منصوب شد. وی دارای دکتری مدیریت کسب و کار است. وی هم چنین کارآفرین برتر کشور و تحلیل گر مدل‌های کسب و کار است. وی هم چنین بنیانگذار مدیریت پسماند شهری است.

عباس علی‌آبادی: متولد ۱۳۴۰، اراک استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی است. او سابقه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و اکنون مدیرعامل گروه مپنا است. عباس علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز توربین‌های گازی در دانشگاه‌های مختلف کشور است. از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره نمود.  از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود. او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، دولت این کشور در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عزت‌الله ضرغامی: متولد ۶ اسفند ۱۳۳۸ تهران سیاستمدار  است، که هم‌اکنون بعنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. وی برای مدت ۱۰ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. او یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در اشغال سفارت آمریکا نقش داشت. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۶۱ در برنامه رادیویی آغاز کرد. ضرغامی از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس بود و از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ نیز معاونت امور سینمایی وزیر فرهنگ را برعهده داشت. در دولت هفتم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتقل شد و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاون وزیر دفاع در امور مجلس آن وزارت بود. سال ۱۳۷۹ در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، به معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این جایگاه فعالیت کرد.

محمدباقر خرمشاد: در سال 1342 در شهر گنبد کاووس متولد شد. پس از اعزام به خارج، کارشناسی ارشد دوم خود را در رشتۀ علوم سیاسی (با گرایش سیاست تطبیقی) از دانشگاه لیون 2 فرانسه گرفت و همچنین موفق به اخذ درجۀ دکتری در علوم سیاسی (با گرایش جامعه شناسی سیاسی) از همان دانشگاه شد. خرمشاد که پس از مدتی فعالیت به عنوان معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران، در سال 1389 به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شده است. سوابق اجرایی دیگری از جمله معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مسئول دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای علمی مجلات پژوهشی «علوم سیاسی»، «اندیشه انقلاب اسلامی ایران»، «پژوهش حقوق و سیاست»، «دانش سیاسی»، «رهیافت سیاسی و بین المللی»، «پژوهش و مجلس»، «نامه دولت اسلامی» و همچنین دبیری جشنواره بین المللی فارابی، همایش بین المللی مردم سالاری دینی و جشنواره ملی توسعه اجتماعی و… را در کارنامۀ خود دارد.

غلامرضا خواجه سروی: استاد دانشگاه و سیاستمدار است که هم‌اکنون مدیرعاملی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را برعهده دارد. وی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق و عضو هیئت علمی این دانشگاه بود که پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، ابتدا قائم مقام محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دوران محمدمهدی زاهدی شد. با انتخاب کامران دانشجو برای تصدی وزرات علوم در دولت نهم، خرمشاد از وزارت علوم خارج شد و جای خود را برای خواجه سروی باز کرد و بدین ترتیب خواجه سروی معاون اجتماعی و فرهنگی کامران دانشجو شد. در آبان ماه ۱۳۹۲ رضا فرجی دانا وزیر علوم غلامرضا خواجه سروی را از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برکنار کرد و در آذرماه ۱۳۹۲ به جای او سید ضیاء هاشمی را منسوب کرد. از اسفندماه ۱۳۹۶ از سوی معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، خواجه سروی به عنوان مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک منصوب کرد. دکتر خواجه سروی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی مدرس دروس تخصصی رشته علوم سیاسی است.

محمدحسین صفار هرندی‌زاده: ۱۳۳۲ در تهران سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود. وی اصالتا از شهر هرند از توابع شهرستان اصفهان است. وی در سال ۱۳۵۲ در رشته راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت پذیرفته و وارد این دانشگاه شد. سپس در سال ۱۳۷۲ دوره دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و در سال ۱۳۷۳ دوره نظری مدیریت استراتژیک را به پایان رساند. وی عضو رسمی سپاه پاسداران است و تا سال ۱۳۸۲ به‌طور تمام وقت در این نهاد مشغول کار بود. محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ وی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد.

سعید اوحدی: متولد ۱۳۳۶سیاستمدار ایرانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دوازدهم است. اوحدی سابقه معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و ریاست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد. سعید اوحدی در سال ۱۳۵۹ در حالی که در آمریکا مشغول به تحصیل بود با آغاز جنگ ایران و عراق به کشور بازگشت و پس از حدود دو سال حضور در جنگ، در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی با مسئولیت فرماندهی به همراه جمعی از همرزمان خود به اسارت عراق درآمد. او در مدت اسارت بارها بین اردوگاه‌های مختلف جابجا شد و سرانجام در شهریور ۱۳۶۹ با آخرین گروه اسیران جنگی به ایران بازگشت.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰پزشک، سیاستمدار اصولگرا و نماینده مشهد در دوره هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی است که در دوره‌های نهم و دهم به عنوان دبیر، عضو هیئت رئیسه مجلس بود و در دوره یازدهم، تا خرداد ۱۴۰۰، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود و هم‌اکنون نیز نماینده مجلس است. وی متخصص گوش و حلق و بینی است و پیش از نمایندگی مجلس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشت.  او از زمان تشکیل جبهه پایداری، به عضویت این جبهه درآمد و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی آن بود اما از جبهه پایداری جدا شد. قاضی‌زاده هم‌اکنون عضو شورای مرکزی حزب اسلامی قانون است.

کامران باقری لنکرانی: پزشک و سیاستمدار اصولگرا، متولد سال ۱۳۴۴ در تهران وزیر بهداشت کابینه اول محمود احمدی‌نژاد بود. او مدرک دیپلم خود را از دبیرستان شبانه‌روزی توحید شیراز اخذ کرد و مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت کرد. سپس مدرک تخصص بیماری‌های داخلی را در سال ۱۳۷۱ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدرک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت کرد. وی در حال حاضر رئیس مرکز تحقیقات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

قاسم جان بابایی: استاد دانشگاه در رشته پزشکی داخلی است و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران می‌باشد. وی در حا حاضر معاون درمان وزارت بهداشت است.

عباس مسجدی آرانی: متولد 1348 است. دکتر عباس مسجدی آرانی پزشک و متخصص روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. مسجدی معاون اداری و مالی و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور، بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور، مشاور وزیر بهداشت در دولت نهم و دهم، رئیس کمیته روان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور را در تجربه کاری خود دارد.وی از سال 98 به عنوان رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور منصوب شده است.

ابوالفضل زنده‌دل: مدرک پزشکی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. وی دانشیار ببیماری‌های داخلی است. او معاون آموزشی مرکز آموزشی و درمانی ضیائیان است.

سید مسعود خاتمی: متولد ۱۳۳۲ قودجان، خوانسارپزشک و نماینده منتخب حوزه انتخابیه گلپایگان و خوانسار برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. کتاب «طبیب زندان دولتو» که شرح زندگی سید مسعود خاتمی به عنوان چهره پزشک در جنگ ایران و عراق است در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۸ رونمایی شد. او در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گلپایگان و خوانسار ثبت نام کرد و بعد از تأیید صلاحیت در لیست شورای ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت.

از مسئولیت‌های وی می‌توان به مریاست بهداری کل سپاه پاسداران از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷، معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، ریاست دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۳، ریاست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ اشاره کرد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی

سید میعاد صالحی:  ۳۶ ساله (متولد ۱۳۶۱ در تهران) ، عضو بنیاد ملی نخبگان است. و در 10 فروردین 98 توسط محمد شریعتمداری به مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشور منصوب شد. این دانش آموخته جوان، سابقه مشاورت علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت را در کارنامه داشته و یک دوره نیز، مشاور رییس شورای سیاست گذاری و راهبری طرح های صنایع نوین وزارت صمت بود. عضویت در هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی، از دیگر سمت های دکتر صالحی پیش از مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشوری است. دکتر سید میعاد صالحی، پیش از انتصاب به سمت مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت رادیو قرآن رسانه ملی را در کارنامه داشت. او پیش از این سمت، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان مشاور علمی و فناوری شریعتمتداری کار می کرد. او حافظ کل قرآن کریم است و در مسابقات جهانی مصر، رتبه دوم را کسب کرد.

مهرداد بذرپاش: متولد ۱۳۵۹ در تهران سیاستمدار و رئیس دیوان محاسبات کشور ایران است. او همچنین صاحب‌امتیاز روزنامه وطن امروز و معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام می‌باشد. پیش از این، بذرپاش نماینده مردم تهران عضو هیئت‌رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی، قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه، رئیس هیئت مدیره بنیاد اجتماعی احسان، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور بوده‌است.

حجت الله عبدالملکی: متولد چهارم فروردین ماه سال 1360 شهرری؛ ساکن تهران (شهرک اکباتان)؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام است. وی دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان نفر اول دوره (1388) است و کارشناس ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق علیه السلام نفر اول دوره (1384)؛ حافظ قرآن کریم؛ مسلط به زبان های انگلیسی و عربی؛ قهرمان مسابقات کاراته و تیراندازی؛ نفر اول المپیاد معارف اسلامی است.

غلامحسین حسینی نیا: عضو شورای نخبگان تعاون، نماینده تام الاختیار وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی در سومین همایش ملی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی  و عضو شورای راهبری همایش بین المللی مزیتهای نسبی تعاونی ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی  و نماینده وزیر علوم تحقیقات و فن آوری در هیات امنای موسسه آموزش عالی پارسیان و  عضو کمیته علمی کنفرانس ملی بازاندیشی درنظام آموزش و یادگیری ایران است. وی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی را داراست. وی 8 سال در سمت معاونت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

عیسی منصوری: در حال حاضر معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزاتخانه است.

لطف‌الله فروزنده دهکردی: متولد۱۳۴0، شهرکرد و سخنگوی جمعیت ایثارگران است. او در دولت دهم، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و پس از آن، معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را برعهده داشت. فروزنده هم ‌اکنون به عنوان دستیار تولیت آستان قدس در امور استان‌ها منصوب گردیده است. لطف‌الله فروزنده‌دهکردی دارای مدرک دکتری در رشته دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران است. پیش از آن فروزنده دهکردی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه اصفهان گرفته بود. وی هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس است.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت دادگستری

مجید سجادی پناه: متولد 1349 شهر همدان می‌باشد.وی دارای دکترای مدیریت سیستم عنوان رساله دکتری : طراحی و تبیین الگوی ارزیابی عملکرد سازمان بازرسی کل کشور می‌باشد. از سوابق شغلی اقای دکتر سجادی پناه می توان به مشاور معاون رئیس جمهور ،  مشاور وزیر دادگستری ، معاون سازمان تعزیرات حکومتی ، معاون ارزیابی عملکرد سازمان بازرسی کل کشور،  معاون آموزشی دانشگاه و  معاون اداری مالی جمعیت هلال احمر همدان  اشاره نمود.

سیامک ره‌پیک: متولد ۱۳۴۵ در برازجان قائم مقام دبیر شورای نگهبان و عضو حقوقدان شورای نگهبان، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری است. سیامک ره پیک، در سال ۱۳۸۹ به عضویت شورای نگهبان درآمد و پیش از آن دارای سوابقی چون ریاست دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، سردبیری فصلنامه دیدگاه‌های حقوقی، مدیر مسوولی فصلنامه مطالعات راهبردی، ریاست پژوهشکده مطالعات راهبردی که متعلق به وزارت اطلاعات می‌باشد و ریاست مرکز تحقیقات شورای نگهبان بوده‌است. وی دارای دکترای حقوق خصوصی می‌باشد. نامبرده مجدداً در مرداد ماه سال ۱۳۹۷، پس از درگذشت محمدرضا علیزاده، با تأیید مجلس شورای اسلامی به عضویت حقوقدان شورای نگهبان منصوب شد.

عباس کریمی: متولد مهرماه سال ۱۳۴۴ در یزد ، استاد تمام گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران است. عباس کریمی ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را از سال ۸۵ تا ۸۸ برعهده داشت. ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال‌های ۷۸ تا ۸۱ مشاور حقوقی دو وزارتخانه، عضو شورای سرپرستان مؤسسه حقوق تطبیقی و سردبیر و مدیرمسئول چند مجله حقوقی از دیگر مسئولیت‌های وی بوده‌است.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدحسن نامی: متولد ۸ آبان ۱۳۳۲ در بیجگان نظامی ایرانی و وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات است.او دارای درجه نیروی نظامی و با رسته پیاده به نیروی زمینی ارتش ملحق شد و در طول جنگ ایران و عراق در عملیات‌های متعددی حضور داشته‌است و بیش از ۱۰۰ ماه در مناطق جنگی و نظامی سابقه فعالیت دارد او پس از پایان جنگ به عنوان نماینده ارتش به کشور کره شمالی اعزام شد و بعد از آن به سمت معاونت اطلاعات ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی برگزیده شد در سال ۱۳۸۴ و در زمان تصدی مصطفی محمدنجار در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، او به سمت ریاست سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منصوب شد و تا سال ۱۳۹۱ این سمت را در اختیار داشت. او پس از برکناری رضا تقی‌پور در آذرماه سال ۱۳۹۱ و سرپرستی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بر این وزارتخانه، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ محمدحسن نامی معاون وزیر دفاع را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.

لطف‌الله سیاه‌کلی: سیاستمدار اصول گرا  است. وی موفق شد در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد ، از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز از استان قزوین انتخاب شود و به مجلس راه یابد. از سوابق وی می‌توان به ریس صداوسیمای استان زنجان، معاون رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و عضو ناظر در شورای عالی فضایی اشاره کرد.

مهدی اخوان بهابادی: متولد ۱۳۵۷ در بهاباد مهندس برق و استاد دانشگاه است. او از آذر ۱۳۹۸ مدیر عامل همراه اول است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی بود. او استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران است؛ و در سال ۱۳۹۰ در حکمی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی منصوب شد. در ۶ خرداد ۱۳۹۱ او به حکم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران به عنوان «دبیر شورایعالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور» منصوب شد. مهدی اخوان بهابادی در سال ۱۳۹۳ با حکم محمد سرافراز به سمت قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین منصوب شد. اخوان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ ریاست هیئت مدیره همراه اول را برعهده داشت.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حسین مظفر: متولد ۱۳۳۱ در ملایر سیاستمدار، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.او در دوره هفتم و نهم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بود. وی وزیر آموزش و پرورش در دولت اول محمد خاتمی بود. او در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت. در آبان ۱۳۸۹ توسط محمود احمدی‌نژاد با حکمی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در نظارت بر سازمان صدا و سیما و جانشین مهدی کلهر شد. وی همچنین توسط علی لاریجانی معاونت نظارت مجلس نهم شد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف بود.  مظفر هم‌اکنون عضو هیئت علمی (بازنشسته) گروه معارف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می‌باشد. وی عضو رسمی هیچ حزبی نیست و هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون نظارت مجلس شورای اسلامی است.

رضا مومنین: دارای مدرک علوم آزمایشگاهی از تهران است. او از فعالین فرهنگی است. وی برای مدتی را در سمت معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید منصوب شد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی معاونت علمی و فناوری

نسرین سلطان‌خواه: متولد ۱۳۴۲ در تهران از ۱۳۸۸ تا پایان کار دولت دهم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان بود.  سلطانخواه در سال ۱۳۵۸ در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و پس از گذشت ۵ ترم تحصیلی به ریاضی تغییر رشته داد و در سال ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد. او در سال ۱۳۷۳، در حالی که عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بود، به عنوان اولین فارغ‌التحصیل دکترای ریاضیِ دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد. سرپرستی دکترای وی بر عهده عبادالله محمودیان و عنوان رساله دکترایش «طرحهای بلوکی جهت‌دار» بود. نسرین سلطان‌خواه پیش از آن که به عنوان نماینده مردم تهران در دور دوم شورای شهر فعالیت کند، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بوده و در دانشگاه شریف نیز تدریس کرده‌است

مرتضی موسی‌خانی: متولد ۱۳۴۵ در قزوین استاد و رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و بنیان‌گذار و رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران و دوازده دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران است.  وی هم‌اکنون رئیس سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می‌باشد.

علی خطیبی: متولد سال 1358 و دارای دکتری در رشته بیوفیزیک می‌باشد.وی در حال حاضر مدیرعامل و عضو هیئت مدیره موسسه دانشمند است. سوابق اجرایی وی عبارت است از رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسر کشور.  مدیرکل فن آوری اطلاعات (IT) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسر کشور. عضو شورای راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسر کشور و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه ترابر ایرانیان (نور) اشاره کرد.

گزینه‌های احتمالی برای تصدی معاون رئیس جمهور در امور زنان

مرضیه وحید دستجردی: متولد ۱۳۳۸ در تهران پزشک و سیاستمدار ایرانی و مشاور رئیس قوه قضائیه ایران است. او پیش از این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، نماینده دوره‌های ۴ و ۵ مجلس شورای اسلامی و مدیر روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده‌است. دستجردی هم‌اکنون عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران با سمَت دانشیار است.  وی با حکم رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.خ.، عضو هیئت امناءی کمیته امداد امام خمینی شد.

نیره قوی: استاد دانشگاه تهران و مدرس سطح 4 حوزه‌های علمیه است. وی عضو هیئت عالی و سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان است. ایشان ریاست پژوهشکده فرهنگ و دین را برعهده دارند.

لاله افتخاری: متولد ۱۳۳۸ در شاهرود از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری است. او نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود. وی دارای دکترای علوم قرآنی از دانشگاه تهران است. از لاله افتخاری آثاری همچون کتاب‌های قرآنی سوره نور، زنان (سوره نساء)، زنان آزموده (سوره ممتحنه و احزاب)، کتاب نقد و بررسی روایات تفسیری باقرین (ع)، ترجمه کتاب “لیتنی کنت اعلم “تألیف بنت الهدی صدر و ۴۰ اثر پژوهشی در زمینه‌های قرآنی، دینی، تاریخی، رجال و حدیث، وحدت مذاهب اسلامی، زنان و خانواده منتشر شده است. مطالعه و تحقیقات وی در موضوعات حقوق زنان، الگوی زن مسلمان و علوم قرآنی در سمینارها و میزگردهای تلویزیونی از شبکه‌های داخلی و برون مرزی مطرح شده ‌است. وی در حال حاضر عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه، داور مسابقات قرآنی و پژوهشی، عضو گروه مبلغان زباندان امور بین‌المللی سازمان حج و زیارت، عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی و عضو دائم مرکز دانش پژوهان شاهد است. او همچنین، به عنوان زن نمونه از سوی مؤسسه فرهنگی شجره طوبی لوح افتخار دریافت کرده ‌است. وی عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بوده است.

نویسنده
MAJID SAJADI
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *