خبار

بازگشایی پیاده‌راه اکباتان به روی خودروها طرحی غیرکارشناسی است و هزینه‌های صرف‌شده را هدر می‌دهد. رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان با عنوان این مطلب گفت: کارآمدسازی شهری برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان به‌عنوان سهامداران اصلی فرآیند توسعه پایدار و متوازن شهری از اهداف اصلی مدیران شهری است.
به گزارش مهر، ابراهیم مولوی در صحن شورای شهر همدان با بیان اینکه کلانشهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دارای ظرفیت‌های گوناگونی است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از نظرات صاحب‌نظران در حوزه مدیریت شهری و با یک نگاه کلان و همه‌جانبه در حوزه‌های متعدد شهری به آنچه که در شأن این شهر پرآوازه هست رسید، گفت: در این راستا با توجه به بعد انسان‌محورانه و نقش شهروندان مطالبه‌گر و حذف بخشی از وسایل نقلیه از معابر شهری همدان بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۵ شورای عالی معماری و شهرسازی ایران خیابان‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام به تاکید شورای اسلامی دوره چهارم به پیاده‌راه تبدیل شد.
مولوی اضافه کرد: پیاده‌راه‌های ایجادشده امروزه به‌عنوان یک محور زیبای فرهنگی تفریحی توریستی مورد استقبال همشهریان و گردشگران قرار گرفته‌است.
وی گفت: این طرح گامی‌بلند در راستای بازگرداندن هویت تاریخی میدان مرکزی و ۶ خیابان منشعب از آن به‌عنوان اولین طرح شهرسازی ایران بوده به‌طوری که این محور فرهنگی، تفریحی و توریستی از آرامگاه بوعلی‌سینا شروع و با گذر از خیابان شبانه‌روزی بوعلی و معماری بی‌بدیل میدان امام و بافت کالبدی بازار سنتی همدان به عنوان بارانداز اقتصادی غرب کشور و قلب اقتصادی جاده جهانی ابریشم و مسجد زیبای جامع و بنای آخرین آن و سراها، راسته‌ها و کاروانسراها و ده‌ها بنای ماندگار به قلب مدنیت شهرنشینی و حکومت‌داری ایرانیان باستان یعنی تپه باستانی هگمتانه می‌رسد.
مولوی اجرای پیاده‌راه را باعث ماندگاری گردشگران در شهر همدان به مدت طولانی‌تری دانست و گفت: در این طرح بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز احیا شده و باعث تمرکز‌زدایی از هسته مرکزی شهر شده است.
وی تاکید کرد: ایجاد یک بستر و محور فرهنگی برای تردد پیاده، فضایی بی‌نظیر در شهر را فراهم ساخته و ضمن افزایش ضریب ایمنی تردد باعث ایجاد سرزندگی و نشاط اجتماعی و فراهم‌شدن دیدارهای چهره به چهره با تعاملات اجتماعی شده است.
مولوی تاکید کرد: احیا و بازنده‌سازی بافت‌ها و بناهای ارزشمند به مثابه ثروت‌های فرهنگی جامعه سبب افزایش استفاده از فرصت‌های مغفول‌مانده گردشگری در شهر همدان شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه درحال‌حاضر پس از حدود ۲ سال از این اتفاق در یک تصمیم‌گیری غیرکارشناسی ضمن توجه‌نکردن به تمام جوانب امر و بدون اطلاع مدیریت شهری خیابان اکباتان را با توجیه ایجاد رونق اقتصادی به روی خودروها باز کرده‌اند، گفت: در این اقدام هزینه‌های بسیار بالای مدیریت شهری و زحمات فراوان متولیان امر نادیده گرفته‌شده و باعث هدررفت این همه سرمایه شده‌اند.
وی تاکید کرد: طرح‌های شهری برای جاافتادن و موفقیت نیاز به گذر زمان داشته تا به شکوفایی کامل برسند که در این امر در برنامه‌های توسعه پایدار و شکوفایی شهری سازمان ملل نیز اشاره شده‌است.