مذهبی 26 بهمن 1402 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شهید مطهری زنده‌ترین عالم معاصر ماست / نیاز جوانان امروز به اندیشه و آثار شهید مطهری

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و بزرگداشت هفته معلم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مدرسه شهیدین قم با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه برگزار شد.
 
*** شهید مطهری زنده‌ترین عالم معاصر ماست ***
حجت‌الاسلام پورمحمدی در سخنانی با تاکید بر اهمیت توجه به شخصیت و آثار شهید مطهری گفت: واقعیت این است که شهید مطهری هنوز هم زنده‌ترین عالم معاصر ماست؛ به همین دلیل هنوز هم تراز و جامعیت ایشان و عمق مطالب‌شان زبانزد است و همواره انسان در آثار و گفتار شهید مطهری با دقت‌های بسیار زمان‌شناسانه، موقعیت‌شناسانه و همراه با راهکارهای مؤثر و دستاوردهای خوب روبرو می­شود.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهید مطهری جامعیت علمی ایشان را به عنوان نخستین امتیاز شخصیتی آن شهید دانست و گفت:  جامعیت علمی شهید مطهری در ابعاد مختلف فوق‌العاده ممتاز است و فکر می‌کنم در تاریخ معاصر کسی به جامعیت شهید مطهری نداریم. شاید افرادی در یک حوزه عمیق‌تر و بیشتر از استاد مطهری کار کرده‌اند؛ ولی به جامعیت ایشان در همۀ حوزه‌های مرتبط با علوم اسلامی تقریباً کسی را نداریم.
 
*** عنصر حکمت در شخصیت شهید مطهری ***
حجت‌الاسلام پورمحمدی با تاکید بر همراهی علم و حکمت در اندیشه شهید مطهری اظهار داشت: عالم حکیم بودن ویژگی خاص دیگری است که در شخصیت شهید مطهری وجود دارد. به بیان دیگر شهید مطهری از یک قوت نفسانی و فکری و ذهنی فراتر از داشته‌ها و آموخته‌هایشان  برخوردار بودند که او را از یک عالم فراتر می­برد.
وی افزود: این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه علمای برجسته‌ای وجود دارند که در حوزه­های دانشی، محفوظات، ابتکارات و دقت‌های فوق‌العاده دارند؛ ولی مسئلۀ حکمت نکتۀ مهمی است. خداوند نیز در قرآن می‌گوید به اولیاء و انبیاء علم دادیم اما به برخی از آن‌ها حکمت دادیم: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»: خداوند به هرکه بخواهد حکمت می‌دهد. یعنی حکمت فراتر از علم است. حکمت موضوعی بسیار اساسی است.
 

 
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: آقای مطهری جزء انسان‌های صاحب این ویژگی یعنی حکمت است. ایشان عالم صرف و یک فیلسوف نیست، بلکه واقعاً انسان شایستۀ، وارستۀ، متقی و مخلص است؛  شهید مطهری همان ویژگی‌هایی که خداوند برای پیامبران اولوالعزم، اولیای خاص و بندگان خاص خودش تعبیر می‌کند را دارد و از آن جمله اخلاص است که مطالب مختلف شهید مطهری مصداق آن روایت است که فرمود «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ».
حجت‌الاسلام پورمحمدی اظهار داشت: امام (ره) فرمود همۀ کتاب‌های شهید مطهری بدون استثنا مفید و قابل استفاده است. تعبیر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب دربارۀ شهید مطهری که در طول سالیان به مطالعۀ کتاب‌های ایشان توصیه می‌کنند، ترجمۀ بخش دوم روایت فوق است که حکمتی است که جاری شده از قلب و ذهن مبارک یک انسان وارسته بر زبان و قلم و دست مبارکش است.
 
*** مطهری؛ معلمی به تمام معنا ***
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی معلم بودن را از دیگر ویژگی‌های شهید مطهری برشمرد و گفت: ایشان یک عالم حکیم متقی مخلص و … تنها نیست، بلکه یک معلم است؛ یعنی محققی نیست که فقط کتاب بنویسد، بلکه ایشان معلم است؛ نه معلم سطح بالا خودش را بگیرد که بگوید فقط باید درس خارج بدهم یا در دورۀ دکتری تدریس کنم، بلکه تا آخرین روزهای عمر شریفش در سطوح پایین نیز تدریس می‌کرد. ایشان کار معلمی‌اش را در همۀ سطوح به عنوان یک رسالت بزرگ حفظ کرد. اینکه شهادت ایشان به عنوان روز معلم انتخاب شد، به این دلیل بود که انسانی با این همه ویژگی همچنان در جایگاه تعلیم حضور پیدا می‌کند.
 
*** اهمیت مسئله تبلیغ در نگاه شهید مطهری ***
وی افزود: نکتۀ دیگری که در شهید مطهری فوق‌العاده است و در کسان دیگر کمتر دیده می‌شود، حیث تبلیغ ایشان است. ایشان مأموریت تبلیغ خودشان را در مناسبات مختلف از جمله روزهای محرم، ماه رمضان، ماه صفر، اعیاد و وفیات انجام می‌داد و در مساجد و حسینیه‌ها مختلف سخنرانی می‌کرد و روضه می‌خواند. یعنی ویژگی و رسالت تبلیغی را به‌جد دنبال می‌کرد.
 

 
حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطرنشان ساخت: در حقیقت شهید مطهری در اوج و قلۀ «تبلیغ» و «بلاغ» در موضوعات مهم حضور داشت؛ از  مسائل اخلاقی، تربیتی، فلسفی، شبهات، انحرافات، نگرانی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی تا مسائل غامض فلسفی، فکری، ذهنی، حوزوی، عاطفی، فقهی عرصه‌ای برای روشنگری آن شهید بوده است. در حقیقت موضوعی نیست که در آن دوران مسئله و دغدغه باشد و شهید مطهری به آن نپرداخته باشد؛ شهید مطهری به این موضوعات پرداخته و دربارۀ آنها نظر داده است، مقاله و کتاب نوشته است یا سخنرانی‌هایش تبدیل به کتاب شده است. این مسئله نشان‌دهندۀ حیث تبلیغی شهید مطهری است که فوق‌العاده مهم و قابل توجه است.
 
*** حضور عملی شهید مطهری در میدان‌های مختلف ***
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت مضاعف حضور میدانی و عملی شهید مطهری در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: شهید مطهری مرد میدان، مرد عمل، مرد تحول‌آفرینی، مرد تأثیرگذاری و مرد نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف است. ایشان می‌گوید زمانی که در قم بودم، دیدم باید جایی بروم که میدان فعالیت وسیع‌تری داشته باشد؛ به همین دلیل به تهران آمدم؛ در مرکزی که افکار انحرافی و مطالب دیگر و القائات انحرافی نشر پیدا می‌کند، باید حضور مستقیم داشته باشم.
وی ادامه داد: اما شهید مطهری در تهران فقط در دانشگاه حضور نداشت بلکه در مدرسۀ «مروی» نیز فلسفه را تدریس می‌کردند و جزء استادان منظم این مدرسه است که دروس حوزوی را تدریس می‌کند و هم‌زمان در دانشگاه تهران نیز تدریس می‌کند؛ ولی ایشان از همان زمانی که به تهران می‌آید، در ماجراهای مختلف مثل پانزده خرداد، انجمن‌های ایالتی و ولایتی و …. عنصر فعالی است و با امام (ره) و علمای دیگر مشورت می‌کند.
حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: از سوی دیگر خودش محوریتی در تهران دارد و تمام تشکل‌ها و انجمن‌ها به ایشان رجوع می‌کنند. بعد هم در حسینیۀ ارشاد سخنرانی می‌کند. جامعۀ روحانیت مبارز را در سال‌های 1350 ـ 1351 پایه‌گذاری می­کند که مخفیانه در منازل جلسات‌شان را برگزار می‌کنند تا در نهایت در سال 1356 علنی می‌شود. با توجه به همۀ اینها آقای مطهری محور می‌شود و بعد از پیروزی انقلاب به عنوان «رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی» منصوب می‌شوند؛ یعنی ایشان مؤسس تمدن جدید ماست و از سوی دیگر جزء هیئت مؤسس اصلی نظام و انقلاب است. در حقیقت ایشان مردی برای صحنه‌های بزرگ و تعیین‌کننده است.
 
*** دغدغه جدی شهید مطهری درباره حوزه روحانیت ***
دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اهمیت مسئله حوزه و روحانیت در اندیشه شهید مطهری گفت: شهید مطهری بیانات بسیاری دربارۀ روحانیت دارد. ایشان از سال 1339 وارد بحث‌های مربوط به روحانیت می‌شود و کتاب «بحثی دربارۀ مرجعیت و روحانیت» که سال 1341 انتشار یافته را در این زمینه منتشر می­کنند. این کتاب دربرگیرندۀ مجموعه مقالاتی است که علامه طباطبایی، شهید بهشتی، آیت‌الله طالقانی، سیدابوالفضل موسوی زنجانی، آقای بازرگان مقالات آن را نگاشته‌اند و شهید مطهری نیز سه مقاله از این کتاب را به نگارش درآورده‌اند.
حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: البته قبل از این نیز شهید مطهری سخنانی دربارۀ روحانیت داشته‌اند که اسناد و دست‌نوشته‌هایی باقی مانده است و بعد از این دربارۀ روحانیت بسیار سخن گفته‌اند که عمدۀ آن‌ها چاپ و انتشار یافته است؛ البته بخشی از آن‌ها انتشار نیافته است که کوشیده‌ایم آنها را جمع‌آوری کنیم و دسته‌بندی کرده‌ایم که در آیندۀ نزدیک منتشر خواهد شد.
 

 
وی با اشاره به دغدغه‌مندی شهید مطهری درباره روحانیت خاطرنشان ساخت: در کتاب پیش‌گفته تعبیرات تندی علیه روحانیت آمده است؛ با این وجود شهید مطهری تعلق خاطر، توجه، عشق، علاقه و باور فوق‌العاده و عمیقی به روحانیت، جایگاه روحانیت، آثار و برکات روحانیت دارند؛ اما در کنار این جنبۀ مثبت و ایجابی، آن جنبۀ سلبی و منفی هم وجود دارد و ناچار باید هر دو طرف را گفت و نمی‌شود یک طرف را سانسور کرد.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: شهید مطهری در بحث «وظایف و مسئولیت‌های روحانیت» می‌فرماید: «عمده وظایفی که در دورۀ کودکی بشر، اجباراً وحی انجام می‌داده است، در دورۀ رشد و بلوغ عقل و علم، نیروی علمی و عقلی انجام می‌دهد و علما وارث انبیاءاند». مرادش این است که بشر در کودکی به وحی متکی است؛ اما در دورۀ بلوغ عقلی و علمی بشر، بشر می‌تواند راه خودش را با تعقل و علم پیدا کند و هدایت شود؛ به همین دلیل علما وارث انبیاء هستند.
وی با اشاره به اهمیت مسئله تبلیغ در اندیشه شهید مطهری اظهار داشت: دعوت، تبلیغ و ارشاد اصلی‌ترین مسئولیت‌های روحانیت هستند.
 
*** تلازم ایمان و عمل در نظام تربیتی استاد شهید ***
دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، نظام اخلاقی و تربیتی شهید مطهری را برای روحانیت بااهمیت دانست و عنوان کرد: عمل روحانی بیش از عمل و ایمان دیگران دین را تقویت می‌کند؛ یعنی اگر می‌خواهیم دین را تقویت کنیم، باید با ایمان و عمل‌مان باشد. آنچه جامعۀ اسلامی را در طول چهارده قرن به‌پا داشته است، اعمال اسلاف بوده است، نه گفتار آنها؛ پیشینیان ما با عمل‌شان دین را حفظ کرده‌اند و به اینجا رسانده‌اند. اسلام هم چیزی که از علما خواسته است، در درجۀ اول تقوا، صفا، معنویت و مبارزه با نفس است.
وی افزود: استاد مطهری از آنجایی که مزین به ویژگی اخلاص است، دربارۀ اخلاص هم صحبت می‌کند و می‌گوید: «عالم دین باید مخلص برای اسلام باشد؛ نه اینکه دلال شخصیت‌ها باشد؛ خواه شخصیت‌های سیاسی یا بازاری یا روحانی. کسی که می‌خواهد پیام مردم را به خدا برساند، باید در مقابل مردم در نهایت درجۀ خضوع و فروتنی باشد؛ یعنی پرمدعایی و اظهار انانیت و منیت نکند، مردم را تحقیر نکند».
 
*** هم‌ترازی تبلیغ و مرجعیت ***
حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به هم‌ترازی تبلیغ و مرجعیت در هندسه فکری شهید مطهری گفت: شهید مطهری می‌فرماید: «در گذشته میان علمای اسلام مقام تبلیغ هم‌پایۀ مرجعیت تقلید بود؛ ولی امروز در جامعۀ ما خیلی کوچک گرفته می‌شود»؛ بعد ایشان ادامه می‌دهد: «بدبختانۀ کلمۀ تبلیغ در عرف امروز سرنوشت شوم و منحوسی پیدا کرده است»؛ یعنی واژه بد معنا شده است و در جامعه به کسی که مبلغ است، می‌گویند آدمی کم‌سواد است یا روضه‌خوان و منبری است. ایشان در ادامه می‌گوید: «خطبا حلقۀ وصل مرکزیت روحانیت با مردم هستند و به نوعی سخنگوی دین و بزرگان حوزه قلمداد می‌شوند. از این نظر جایگاه خطیری را که در اختیار دارند، نباید از لوازم آن غفلت کنند».
 
*** نیاز جوانان امروز به اندیشه و آثار شهید مطهری ***
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: شهید مطهری در باب تبلیغ مطالب عملیاتی بسیاری دارد و ایشان واقعاً کاربردی و راهبردی حرف می‌زند؛ از جمله دربارۀ روش تبلیغ می‌گوید: «روش و اسلوب صحیح تبلیغ به روش بلاغ مبین باشد؛ به طوری که در عقل و دل نفوذ کند. هیچ انگیزه‌ای جز خیر و مصلحت مردم نداشته باشد. به صورت توأمان از تبشیر انذار بهره گیرد. نفرت‌انگیز نباشد. دین‌داری را سخت و مشکل جلوه ندهد و از تکلف به‌دور باشد»؛ یعنی همان‌طور که قرآن به بلاغ مبین اشاره کرده است یا پیامبران بلاغ مبین دارند. این روش شهید مطهری زنده‌ترین مدلی است که امروزه هم در جامعه به‌ویژه با مخاطب جوان بدان نیاز داریم.
حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه با تاکید بر دغدغه شهید مطهری درباره نسل جوان گفت: دربارۀ مسئلۀ «جوان» شهید مطهری نکات بسیار خواندنی دارد. ایشان می‌گوید: «نسل جوان هم درد و احساس دارد، هم بیماری و انحراف؛ اما آن انحراف‌ها معلول رسیدگی‌نکردن به دردها و احساس‌های آنهاست». این جمله از نظر جامعه‌شناسی جوانان بسیار تعیین‌کننده و مهم است.
 

 
وی افزود: در حقیقت شهید مطهری معتقد است باید به دنبال درد و احساس جوان بود، نه به دنبال انحراف‌های او؛ چراکه انحراف معلول چیزهای دیگر است. شهید مطهری با نسل جوان حشر و نشر جدی ذهنی دارد؛ آن دوره با مارکسیست‌ها، کمونیست‌ها، بی‌دین‌ها، لاابالی‌ها و نحله‌های مختلف فکری درگیری داشته است و درگیری ایشان با جریان‌های مختلف از امروز قوی‌تر است؛ بنابراین این راهکار توسط استادی خبره و اهل فن ارائه شده است، نه اینکه بیان سادۀ عادی باشد. این نکته بسیار قابل توجه و مهمی است که باید بدان توجه کنیم.
 
*** لزوم اجتهاد در تمام دین ***
حجت‌الاسلام پورمحمدی پیرامون اندیشه شهید مطهری درباره اجتهاد خاطرنشان ساخت: شهید مطهری  وارد مسئلۀ مرجعیت و اجتهاد می‌شود و نقدهای جدی وارد می‌کند که این مسئله فقط دربارۀ فقه و فروعات آن نیست؛ مگر اسلام فقط فقه و فروعات آن است، بلکه بخش عظیمی از اسلام عقاید، اخلاق، سبک زندگی و مسائل اجتماعی است و این‌ها نیز نیاز به اجتهاد دارد؛ چرا در این مسائل اجتهاد و دقت نمی‌کنیم؟ به این مسائل مردم بیشتر گرفتار هستند و زندگی مردم بیشتر با این مسائل عجین است.
وی افزود: به عقیدۀ شهید مطهری ما هنوز اخباری هستیم. بله، مرحوم بهبهانی انقلاب اصولی را در برابر اخباریان برافراشت؛ ولی به اعتقاد شهید مطهری هنوز در دایرۀ اخباری‌گری زندگی می‌کنیم و بسیاری از ما مقلد هستیم و به اجتهاد نرسیده‌ایم. خطاب شهید مطهری در این جمله علما هستند، نه مردم عادی و حتی ما طلبه‌ها.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی دغدغۀ بزرگ شهید مطهری در این‌باره را بسیار مهم دانست و گفت: شهید مطهری می‌فرماید: «ای‌بسا مجتهدین که با مغز اخباری اجتهاد می‌کنند. بسیاری از مسائل و مطالب که گاهی دیده می‌شود به نام معارف اهل بیت (ع) به بازار می‌آید، از پشت به اهل بیت پیغمبر خنجر می‌زند، چیزی جز از بقایای افکار امین استرآبادی نیست». این حرف‌ها را کسی جرئت ابراز ندارد؛ اما شهید مطهری می‌تواند با این جسارت این حرف‌ها را می‌زند.
وی افزود: در ادامه شهید مطهری می‌گوید: «الان در فتواها به دستوراتی برمی‌خوریم که مردم را در زندگی به بن‌بست می‌رساند و دین اسلام را یک دین غیرعملی و قبیله‌ای که یک بعد مکانی و زمانی محدود را در نظر گرفته، جلوه می‌دهد؛ حال آنکه اسلام نه عرضاً و نه طولاً محدودیتی ندارد. مجتهدین باید موجودیت دولت عقل و قانونی‌بودن دولت عقل را در وجود خود به رسمیت بشناسند و از تعقل وحشت نکنند و به روح تعلیمات اسلامی توجه داشته باشند».
رئیس مرکز اسناد انقلاب با اشاره به نظر شهید مطهری دربارۀ فتاوا ابراز داشت: شهید مطهری می‌گوید: «فتوای مجتهدی که تکلیف دنیا را به عقب‌برگشتن بداند، فرق می‌کند با فتوای مجتهدی که به ناموس تکامل، ایمان و اعتقاد دارد و پیکر اجتماع را در حال رشد و نمو و تکامل می‌بیند …»؛ منظور شهید مطهری تکامل داروین نیست، بلکه نظام هستی و اعتلای عقلانیت مراد است که می‌گوییم در زمان حضور حضرت امام زمان (عج) عقول تکمیل و کامل می‌شود؛ یعنی سیر تکامل و کمال انسانی و عقلانیت است که در زندگی انسان تا ظهور حضرت باید اتفاق بیفتد؛ یعنی عقل بشر و انسان‌ها مهیای پذیرش آن رسالت جهانی شوند.
 
*** برپایی دولت عقل و حکمت ***
حجت‌الاسلام پورمحمدی درباره نقش روحانیت در رهبری و سیاست از منظر شهید مطهری خاطرنشان ساخت: نکتۀ مهم این است که دین باید پاسخگو و امکان مدیریت اجتماعی را داشته باشد. کلی‌گفتن اینکه دیانت عین سیاست است، سیاست مهجور است، دین در جامعه نیامده است و …. ، مسئله حل نمی‌شود، بلکه فرمول رسیدن به آن اهمیت دارد. به همین دلیل امروزه مشکل پیدا کرده‌ایم و مسئلۀ دین‌گریزی بسیار مهم است که متأسفانه به دین‌ستیزی رسیده است.
وی ادامه داد: حتماً باید دربارۀ این مسئله چاره‌جویی کنیم. اینکه به ما فشار می‌آورند به معنای رهاکردن مسئله نیست و بگوییم نمی‌شود؛ عده‌ای نیز روایت می‌خوانند که هیچ دولت و نظامی تا ظهور حضرت حجت (ع) پایدار نمی‌ماند و شکست می‌خورد؛ چراکه این امر ارتجاع بسیار وحشتناک و سختی است، بلکه باید فرمول‌های تحقق و پیاده‌سازی این مسئله را به گونۀ مطلوب پیدا کنیم که برای نسل امروز به‌ویژه جوانان و تحصیل‌کردگان اهمیت پیدا کند.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به روایات، احیای امر اهل بیت(ع) را مهم دانست و گفت: مهم‌ترین مسئله برپایی دولت عقل و حکمت است. شهید مطهری فرمول تحقق حکمت و فرار از چنبرۀ جمود را بیان می‌کند.  
وی اظهار داشت: شرایط سختی داریم؛ اما در شرایط سخت اگر آمادگی خوبی داشته باشیم، دستاوردهای بهتری نصیب ‌ما می‌شود. شرایط و روزگاران سختی را قبل از انقلاب پشت سر گذاشتیم و دیدیم؛ اگر ما نظریه، تئوری و برنامه داشته باشیم و پایداری و استقامت در انجام وظیفه داشته باشیم، دستاورهای بسیار فوق‌العاده‌ای نصیب ما می‌شود؛ همان‌گونه که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ».
 
*** توجه طلاب به دغدغه شهید مطهری درباره حوزه ورحانیت ***
حجت‌الاسلام پورمحمدی در سخنان پایانی خود با تاکید بر اهمیت نگاه شهید مطهری به مسائل روحانیت خاطرنشان ساخت: در مدرسۀ «شهیدین» نمونه‌ای از نگاه شهید مطهری محقق شده است؛ اینکه در این مدرسه به تبلیغ ارزش فوق‌العاده‌ای داده می‌شود، مسئلۀ ساده‌ای نیست. همتی که آقای طباطبایی در ادامۀ راه شهید بهشتی و شهید قدوسی در این مدرسه دارند، ستودنی است. شهید مطهری می‌گوید حواس‌تان باشد و موضوعات مختلف را یاد بگیرید؛ بنابراین دوستان عزیز درس فقط درس‌های مرسوم حوزوی نیست؛ چراکه این درس‌ها بسیاری اوقات پاسخگو نیست. طلبه‌ها اگر می‌خواهند در این جامعه موفق باشند، باید در زمان‌های دیگر مطالبی در موضوعات مختلف اجتماعی، تاریخ، مسائل جهان و …. بخوانند.
وی افزود: شما طلبه‌ها باید حواس‌تان باشد افزون بر دیدن محسنات، عیب‌ها را هم ببینید و بفهمید و تکرار نکنید؛ نکتۀ مهمی که شهید مطهری نیز بر آن تأکید دارند. اگر محسنات و دستاوردهایی در زندگی و عمل پیشینیان است، حفظ و تقویت کنید و اگر عیوبی وجود دارد، تقید و ملاحظه نداشته باشید و برای عیوب با همت، عزم، تفکر و تدبیر راهکاری مناسب پیدا کنید و تحول ایجاد کنید.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در سال جاری فرمودند «یا محول الحول والاحوال، تحول به معنای تغییر وضع و حال است». ما آخوندها، روحانیت و طلبه‌ها به تغییر وضع و حال بیشتر از دیگران نیاز داریم؛ چراکه ما معلم جامعه هستیم. شهید مطهری هم فرمود «ما با ایمان و عمل بیشتر می‌توانیم دین را حفظ کنیم».

نویسنده
M
مطالب مرتبط
نظرات